| 
     Under tidig medeltid var Övre Norrland inte befolkat av svenskar utan av 
    lappar (samer) och kväner (troligen ett finsktalande folk), från vilka 
    regionerna Lappland och Kvänland (Bottenvikens norra kustland) har fått sina 
    namn. Svenskbygderna i Nedre Norrland kallades för Hälsingland och var i sin 
    tur uppdelat i mindre distrikt som till exempel Ångermanland och Medelpad. 
    De nuvarande västerbottniska Umeå och Bygdeå 
    socknar nämndes för första gången 1314 och räknades då till Ångermanland. Men när 
    den svenska koloniseringen av 
    kusten längs Bottenviken fullbordades på 1300-talet började detta område att 
    kallas för Norrbotten. Fram till 1441 utgjorde Norrbotten ett län men det 
    delades då i två län varmed benämningarna Västerbotten och Österbotten 
    uppstod. En senare länsdelning 1810 ledde till att namnet Norrbotten kom 
    tillbaka och att den norra delen av Västerbotten snart började uppfattas som 
    ett eget landskap. I likhet med resten av Norrland gällde Hälsingelagen i Västerbotten och 
    det ingick i Upplands lagsaga. 1611 bildade de norrländska landskapen en 
    egen lagsaga (Västernorrlands lagsaga). Men de gamla lagsagorna hade då 
    börjat förlora det mesta av sin betydelse och hela Norrland hamnade under 
    Svea hovrätt i Stockholm när den inrättades 1614. Västerbottens och 
    Norrbottens län fick en egen hovrätt i Umeå 1936. Länsindelning På 1620-talet var hela Norrland, i vilket finska Österbotten också 
    ingick, ett enda län. Detta norrländska storlän delades 1634 i Österbottens 
    län och Västernorrlands län. Gästrikland hade då sedan 1632 administrerats separat som en del 
    av änkedrottning Maria Eleonoras livgeding. Genom ytterligare en delning 
    1637-38 skapades Västerbottens län med Umeå som residensstad och som bestod 
    av dåvarande Västerbotten, Lappmarkerna samt norra Ångermanland. Bortsett 
    från en tillfällig återförening med Västernorrlands län 1660-64 var 
    länsgränserna oförändrade till freden i Fredrikshamn 1809 då en landremsa 
	öster om 
    Torne älv gick förlorat till Ryssland. Året efter genomfördes en 
    länsreform i Norrland som innebar att det gamla Västerbottens län delades i 
    Västerbottens och Norrbottens län. Det sistnämnda länet fick först Piteå och från 
    1856 Luleå som 
    residensstad. Utöver en gränsjustering 1868 då Pite lappmark (Arjeplog och 
    Arvidsjaur) överfördes från Västerbotten till Norrbotten har Övre Norrlands 
    länsindelning därefter inte förändrats. Stiftsindelning Efterhand som Övre Norrland koloniserades av svenskar kom det att ingå i 
    Uppsala ärkestift. Denna indelning gällde ända till 1647 då allt land norr 
    om Hälsingland avskiljdes från ärkestiftet och bildade ett nytt stift i 
    Härnösand lett av en superintendent (biskop från 1772). Slutligen bildades 
    Luleå stift 1904 utav Norrbottens och Västerbottens län. Trots vissa tidiga 
    försök att kristna samerna behöll de sin hedniska religion väldigt länge och 
    det var först under 1600- och 1700-talet som den försvann genom en intensiv 
    kristen missionsverksamhet.  Historia Den här 
    artikeln skrevs 2005 och återspeglade det forskningsläge som rådde då. Ny 
    DNA-forskning har sedan dess radikalt förändrat synen på hur Norrland 
    befolkades. Men istället för att skriva om artikeln helt och stryka den 
    förlegade uppfattningen har jag valt att behålla ursprungstexten och endast 
    göra ett tillägg i röd text med de nya rönen. Sverige 
    har bevittnat åtminstone fyra historiska vågor av folkvandringar. Den första 
    vågen bestående av jägare och samlare kom söderifrån i slutet av istiden och 
    den befolkade hela nuvarande Sverige (Finland och norra Norge befolkades vid 
    samma tid av jägare och samlare som kom från Ryssland). En andra våg 
    utgjordes av de bönder som spred jordbruket till södra Skandinavien och då 
    trängde undan de ursprungliga jägarna och samlarna. En tredje mansdominerad 
    våg kom senare under stenåldern när indoeuropéer från södra Ryssland 
    erövrade den jordbrukande delen av Skandinavien och etablerade det språk som 
    skulle utvecklas till dagens svenska. En sista våg kom från Ryssland under 
    järnåldern (århundradena runt Kristi födelse) och den blandade sig med de 
    olika jägarfolken i Nordkalotten och förde med sig det språk som skulle 
    utvecklas till samiska.  Den 
    påstådda kontinuitet som arkeologer tidigare hänvisade till för att hävda 
    att folkvandringar inte har ägt rum kan i stor utsträckning förklaras med 
    slarvfel vid redovisning och datering av arkeologiska fynd. En mycket omstridd fråga är vilka som först befolkade Övre Norrland. De 
    arkeologiska fynden tyder på att hela Sverige blev befolkat av folk som kom 
    söderifrån. Detta kan också förklaras av att inlandsisen smälte av 
    fortare i söder än i norr och blockerade på så sätt östliga folkvandringar. 
    Mindre folkvandringar från Finland och norra Norge till Övre Norrland kan 
    dock inte uteslutas. I dagsläget är forskarna skeptiska till teorier om att 
    kulturella förändringar under forntiden skulle ha orsakats av 
    folkvandringar. Det saknas nämligen tecken bland fornfynden på att dramatiska 
    brott i kontinuiteten har ägt rum. Att olika arkeologiska kulturer ersätter 
    varandra ska därför snarast ses som en evolution än som spår av 
    massinvandringar. Under hela jägarstenåldern var Övre Norrland en 
    integrerad del av södra Sveriges kultur. Men banden lossades när jordbruket 
    infördes i södra Sverige och efterhand ökade kontakterna med folken i öster. 
    Den kulturgräns som därmed uppstod sammanfaller med den etniska gräns 
    mellan samer och svenskar som framträder i historisk tid. Att skillnaden 
    mellan nord och syd kan bli så stor trots att de arkeologiska fynden tyder 
    på ett gemensamt sydligt ursprung kan förklaras av att det rör sig om en 
    oerhört lång tidsperiod (8000 år) samt att den forntida befolkningen i Övre 
    Norrland var mycket liten. Både språk och kultur kan genomgå stora 
    förändringar under en så lång tidsperiod. En stor betydelse har också vanan 
    att söka giftermålspartners långt från hembygden, och under senare delen av 
    forntiden sökte invånarna i Övre Norrland i stor utsträckning dessa från grannarna i öster. 
    Giftermålsallianser, kulturella influenser och mindre invandringsvågor kan 
    under årtusendena ha förändrat både södra och norra Skandinavien dramatiskt. 
    Men man ska dock vara medveten om att det är, om inte omöjligt, så i alla fall 
    oerhört svårt att använda 
    arkeologiska fynd och DNA-analyser för att avgöra etniciteten på 
    förhistoriska folk. Det som idag utgör Norrbotten befolkades under 1000- och 1100-talet av 
    kvänerna som troligen var ett finsktalande folk. Enligt Adam av Bremen 
    skulle den svenske kungen Emund den gamles son Anund ha dött i 
    "Kvinnolandet" under 
    ett krigståg i mitten av 1000-talet eftersom kvinnorna hade förgiftat det vatten han drack. 
    "Kvinnolandet" har vanligen tolkats som en missuppfattning av namnet 
    Kvänland, men med största sannolikhet är historien en förvanskning av Ingvar 
    Vittfarnes berömda vikingatåg mot Särkland som gick till på samma sätt som 
    Adam beskriver. Kvinnolandet skulle i så fall vara Georgien som då styrdes 
    av en drottning.  Även om det är möjligt att Novgorod hade någon överhöghet över dem så var kvänerna oberoende från åtminstone den svenska kungamakten fram till 
    1300-talet då de upphör att omnämnas i källorna. Troligen beror detta på att 
    de är identiska med de birkarlar som fick rättigheten att driva in skatter 
    från samerna bekräftad av kung Magnus Eriksson. Vid samma tid hade gränsen mellan Sverige och 
    Novgorod reglerats genom freden i Nöteborg 1323. Det var dock osäkert var 
    gränsen gick i norr och därför intensifierade statsmakten sina 
    ansträngningar att lägga under sig Bottenvikens kustland. Den gamla 
    svenskbygdens nordgräns vid Umeå och Bygdeå flyttades fram längre norrut genom 
    bondekolonisation, vilket ledde till att de kväner som 
    bodde i Pite, Lule och Kalix älvdalar blev försvenskade. Som birkarlar kom 
    de dock att även i fortsättningen ha kungliga privilegier över indrivningen av samernas skatter 
    samt monopol på handeln med dem. I utbyte mot detta behövde de bara betala 
    en obetydlig avgift i skinn till kronan. Det är osäkert hur länge de hade 
    haft dessa rättigheter men de tycks ha haft dem åtminstone från 1200-talets 
    slut. Birkarlarnas maktställning bröts inte förrän under 1500-talet då den 
    framväxande nationalstaten tog kontrollen över skatteindrivningen. De allra 
    sista privilegierna togs bort av Karl IX i början av 1600-talet. Södra 
    Lappland (Ume lappmark) hade dock hela tiden legat direkt under kronan. Första gången namnet Västerbotten nämns i källorna är 1454, men det har 
    som sagt förmodligen uppstått som landskap i och med delningen av Korsholms 
    län 1441. Det första försöket att grunda en stad i Västerbotten skedde 1588 
    när Umeå fick stadsprivilegier. Men detta tidiga försök att organisera de 
    västerbottniska böndernas handel till städerna misslyckades och varaktig 
    framgång dröjde till 1621 då Luleå och Piteå fick stadsprivilegier samt 1622 
    då Umeå återfick sina. Även Torneå som numera inte räknas till Västerbotten 
    blev stad vid den tiden. De norrländska städerna förblev dock länge ganska 
    obetydliga. När Linné besökte Norrland 1732 beskrev han städer mest som större byar. 
    Det bottniska handelstvånget som förbjöd städerna att bedriva utrikeshandel 
    fram till 1765 underlättade förstås inte heller städernas utveckling.  Under det stora nordiska kriget brändes Umeå först 1714 och återigen 1720 
    tillsammans med 200 omkringliggande 
    gårdar av ryssarna. Piteå attackerades 1716 och 1721. Än mer utsatt var 
    Västerbottens kustland under det finska kriget 1809 då det för en kort tid 
    hölls ockuperat. Bland annat gick ryska trupper över kvarkens is och 
    erövrade Umeå den 22 mars, vilket tillsammans med avsättningen av Gustav 
    IV Adolf samma månad ledde till att den svenska armén vid Kalix kapitulerade 
    tre dagar senare. De ryska trupperna i Umeå återvände till Finland den 27 
    mars, men den ryska offensiven fortsatte under maj då Piteå (8 maj), Skellefteå 
	(15 maj) och återigen Umeå (31 maj) blev erövrat. Den svenska armén gjorde 
	den 19 augusti ett misslyckat försök att återta Umeå genom 
    slaget vid Sävar, men några dagar senare väljer ryssarna trots segern att 
    evakuera Umeå och retirera till Piteå. Den 2 september avslutades 
    striderna i Övre Norrland med stilleståndet i Frostkåge gästgivargård och 
    två veckor senare slöts freden i Fredrikshamn. Denna innebar att Finland 
    samt en remsa av det gamla Västerbottens landskap tillföll Ryssland. En effekt av gränsdragningen var att Torneå hamnade på den ryska sidan 
    och att en ny stad behövde grundas för att ersätta den. Det första försöket 
    var Carl Johan stad som dock blev ett totalt misslyckande. Det dröjde till 
    1842 innan man med Haparanda fick en ersättning för det förlorade Torneå. 
    Några år senare grundades även Skellefteå som expanderade kraftigt från och 
    med 1920-talet tack vare malmbrytningen i Boliden. 1901 påbörjades byggandet 
    av Bodens fästning som skulle bli en stöttepelare i det svenska försvaret. 
    Orten Boden blev stad 1919 och är än idag Sveriges största garnisonsort. 
    Slutligen fick Lappland sina första och enda städer med Kiruna och Lycksele 
    1944 och 1946. Gruvindustrin och skogsnäringen har varit och är 
    betydelsefullt för regionen, men problemen med avfolkning har varit stora 
    under andra halvan av 1900-talet. Detta har främst drabbat inlandet medan 
    kustbygden har kommit lindrigare undan. Umeå har till exempel gynnats av 
    Umeå universitet som inrättades 1963 och som har lett till att Umeå vuxit kraftigt 
    och blivit Norrlands största stad. 1997 fick även Luleå ett universitet när 
    dess högskola omvandlades till Luleås tekniska universitet. |