Familjeförhållanden
Hos Snorre Sturlasson och Adam av Bremen finns det
motsägelsefulla uppgifter om vem som var Anund Jakobs mor. Ett tillägg i
Adams av Bremens verk som
förmodligen har tillkommit senare och inte skrivits av Adams hand, berättar följande om Anund Jakobs far Olof Skötkonung:
Svearnas kung var ivrig kristen och tog en slavisk flicka
vid namn Estrid, av obodriternas stam, till gemål. Hon födde honom Jacob och
dottern Ingegerd, som den fromme kungen i Ryssland Jaroslav tog till äkta.
Adam av Bremen själv skrev i en senare del av boken
detta om Olof Skötkonung:
Denne kung sägs för övrigt ha haft två söner. Dessa båda lät
han döpa tillsammans med sin gemål och sitt folk. Den ene av dem, som föddes
av en bihustru, fick namnet Emund. Den andre, Anund, som kungen hade avlat
med sin lagliga gemål, fick trons och nådens tillnamn Jacob.
I det första citatet beskrivs Anund Jakobs mor som
tillhörig den slaviska stammen obodriterna som levde i nuvarande
Mecklenburg. Men Snorre Sturlasson uppger att båda föräldrarna till Anund
Jakob var svenska och att det var hans illegitime halvbror Emund som hade en
slavisk mor. Namnet på Anunds Jakobs mor förekommer inte i Snorre
Sturlassons Heimskringla, men det har förmodligen nämnts i den lucka i
Snorres text som finns före de följande meningarna:
De fick även en son som föddes på Jakobsvakelsedagen. När pojken skulle
döpas lät biskopen kalla honom Jakob. Svearna tyckte illa om detta, eftersom
ingen svensk kung tidigare hade kallats Jakob. Alla kung Olavs barn var
vackra och kloka.
Om Anund Jakob föddes på Jakobsvakelsedagen var han
född den 25 juli och uppkallad efter en av Jesus lärjungar. Får vi tro
Snorre Sturlasson ska namnet Jakob
sedan ha ändrats till Anund när han valdes till kung av svearna, vilket bör ha
skett omkring år 1020 då han enligt Snorre var 10-12 år
gammal. Detta kan emellertid vara en påhittad förklaring från Snorres sida
eftersom det finns flera exempel från den här tiden på barn som fick både ett
skandinaviskt och ett kristet namn vid dopet. De händelser som hade föregått Anund Jakobs kungaval var systern Ingegerds
bröllop med furst Jaroslav I år 1019 och sedan hans halvsyster Astrids
bröllop med den norske kungen Olav Haraldsson.
I ytterligare ett senare tillägg till Adam av Bremen finns
följande mening: "Gunhild, Anunds änka är inte densamma
som Gude, som Thora dödade". Meningen syftar på ännu ett osäkert
familjeförhållande. Den danske kungen Sven Estridsson (1047-1076), som var
kusin till Anund Jakob, ska ha varit gift med Anunds dotter Gyda som omkring
1045 dödades av Svens älskarinna Tora. Gyda har i en annan källa förväxlats
med Gunhild som Sven Estridsson tvingades skilja sig ifrån eftersom kyrkan
inte tillät äktenskap mellan kusiner. Gunhild var dotter till jarlen Svein Håkonsson och
Holmfrid (troligen syster till Olof Skötkonung). Märkligt nog var Anund
Jakob också kusin till Gunhild och därmed bör deras äktenskap ha varit lika
otillåtet för kyrkan. Det avsnitt som tillägget kommenterar är en
skildring av ärkebiskopen av Hamburg-Bremens sändebuds hemresa efter att de
hade blivit avvisade av Emund den gamle (den som visade medlidande var
blivande kungen Stenkil):
Denne, som var den ende som kände medlidande
med bröderna, erbjöd dem gåvor och såg till att de välbehållna kunde passera
bergstrakterna i Sverige och komma fram till den helgonlika drottning
Gunhild, som efter att ha blivit skild från danernas kung på grund av sin
släktskap med honom, nu levde utanför Danmark och ägnade sig åt gästfrihet
och andra fromma verk. Hon tog mycket ärofullt emot sändebuden, som om de
hade skickats av Gud, och sände dem gåvor till ärkebiskopen.
|