Kriget mot Olav Haraldsson
Olof Skötkonungs ärkefiende var den blivande norske kungen Olav
Haraldsson (även känd som Olav den helige). Olav var son till den norske
småkungen Harald Grenske som var en av de efterhängsna friare som Olofs
Skötkonungs mor Sigrid Storråda hade bränt inne, detta hade inträffat mellan
hennes äktenskap med Erik Segersäll och Sven Tveskägg då hon styrde över
Västergötland som ett underhållslän. Olav Haraldsson som livnärde sig som
viking valde att hämnas sin faders död med ett vikingatåg mot Sverige. Detta
inleddes med att han utkämpade ett mindre slag (troligen utanför Södertörn) innan
han seglade in i Mälaren och härjade längs stränderna ända upp mot Sigtuna.
Enligt Snorre Sturlasson ska Olof Skötkonung ha försökt hindra honom från
att fly genom att dra
en kedja över inloppet till Mälaren vid nuvarande Stockholm. Den norske
vikingakungen ska dock ha kommit undan genom att gräva en kanal vid en plats som hette Agnafit.
Konflikten med Olav Haraldsson hade emellertid bara börjat och när han gjorde sig
till kung av Norge 1015 gick erövringarna efter slaget vid
Svolder snart förlorade. För hans kungaval utlöste ett långvarig krig som
utkämpades främst i Bohuslän där Olav slog ihjäl den svenske kungens män. I
Jämtland var han mindre framgångsrikt eftersom jämtlänningarna föredrog
svenskt styre och slog ihjäl de norrmän som försökte driva in skatt där. Men
Olof Skötkonung vägrade att erkänna förlusten av Bohuslän och till sina
undersåtars missnöje fortsatte han kriget. Olav Haraldssons namn fick inte
ens nämnas i närheten av Olof Skötkonung utan han kallades istället för "den
tjocke mannen". En stor del av svearnas missnöje med det långvariga kriget ska enligt Snorre Sturlasson ha
berott på att det gjorde det möjligt för skattländerna på
andra sidan Östersjön att frigöra sig från svearnas välde.
Vår kunskap om Olof Skötkonungs krig mot norrmännen kommer helt och
hållet från den isländska sagotraditionen (främst Snorre Sturlasson). Adam av Bremens uppgifter om
dessa krig är
obefintliga med undantag för omnämnandet av en allians mellan Knut den store
och Olof Skötkonung som syftade till att underlätta för Knut att erövra
England och Norge. Det märks tydligt att Adams främsta källa till
Skandinaviens historia var den danske kungen Sven Estridsson (1047-1076).
Döttrarnas bröllop och
försöken att få fred med Norge
Vägen till fred var lång och endast ett hotande uppror mot Olof
Skötkonung kunde förmå honom att i elfte timmen ändra sig och gå med på en
fred med Norge, mer om detta längre ned. Dessförinnan hade det gjorts flera
försök att sluta fred. Västergötland var det svenska landskap som var
hårdast drabbad av kriget, såväl genom de härjningar som de utsattes för i
egenskap av gränsland samt norrmännens attacker till sjöss som förhindrade
västgötarna att bedriva fredlig handel. Dess jarl Ragnvald Ulfsson försökte
därför mäkla fred genom att gifta bort Olof Skötkonungs dotter Ingegerd med
Olav Haraldsson. Både den norske kungen och Ingegerd kontaktades av Ragnvald
och samtyckte till planen, fredsvillkoret var att den gamla gränsen mellan
Sverige och Norge skulle gälla.. Även Upplands lagman Torgny drogs in i
försöket att få en fredlig uppgörelse och på alla svears ting i Uppsala framförde de
förslaget. Olof Skötkonung ville emellertid inte alls sluta fred och skällde ut Ragnvald
jarl som kallades för landsförrädare. Detta fick Torgny lagman att kliva
fram och leverera ett tal som blivit berömt i historieskrivningen.
Källkritiska forskare har hävdat att både talet och Torgny lagman är
påhittade av Snorre Sturlasson. Detta är dock en överdrift, Torgny lagman är
bevisligen inte påhittad även om hans tal sannolikt påminner mer om vad
Snorre Sturlasson själv skulle ha sagt än vad den verklige personen
eventuellt sa. Torgny lagman började med att berätta hur bra det hade varit under
föregående sveakungar, den delen finns citerad
på denna sida, sedan beskrev han Olof
Skötkonung på följande sätt:
Men inför den
konung som råder nu vågar ingen tala om han inte säger det som konungen vill
höra. Han lägger all sin kraft på detta, men låter sina skattländer glida
bort på grund av håglöshet och kraftlöshet. Han är lysten på att hålla det
norska väldet under sig som ingen sveakonung hat haft lystnad till och det
vållar ofrid för många. Nu vill vi bönder att du sluter fred med Norges
konung Olav digre och låter honom gifta sig med din dotter Ingegerd. Och
vill du återta de riken i österled som din släkt och dina förfäder tidigare
har haft kommer vi att följa dig dit. Om du inte vill gå med på det vi säger
kommer vi att angripa dig och döda dig och inte tåla din ofrid och
laglöshet. Så har våra förfäder gjort förr. De sänkte fem konungar i en
källa vid Mulatinget som tidigare hade gripits av samma övermod som du nu
visat emot oss. Tala nu genast om för oss vilket du väljer.
Snorre Sturlasson hade före talet på ett mycket levande sätt skildrat hur
svearna blev mer uppmärksamma och började samlas vid tinget när Torgny klev
fram för att tala. När Torgny hade talat färdig berättar Snorre att folket
slog med med sina vapen och förde mycket oväsen. Den förskräckte kungen
lovade omedelbart att gå med på böndernas krav och sa "att sveakungarna
alltid hade låtit bönderna vara med och bestämma i de saker som de ville".
Mulatinget som nämns i citatet är inte känt från någon annan källa utan
syftar förmodligen på Mora ting där Sveriges kungar av tradition valdes. Det löfte som
Olof Skötkonung gav vid Uppsalatinget var dock bara en läpparnas bekännelse
och i ett senare avsnitt berättar Snorre Sturlasson detta:
Kung Olav hade
ett häftigt temperament och var hård i talet. Han var mycket missnöjd med
att bondehären hade satt sig över honom på tinget i Uppsala och lovat honom
svårigheter. Han lade den största skulden på Rögnvald jarl.
Istället för infria det löfte han gav i Uppsala gifte Olof Skötkonung
istället bort sin dotter Ingegerd med den ryske fursten Jaroslav (en händelse som
ägde rum 1019). Ragnvald jarl gav dock inte upp utan lyckades förmå Olof
Skötkonungs frillodotter Astrid att gifta sig med Olav Haraldsson. Denna
gång gav han kungen ingen chans att stoppa bröllopet utan förde henne direkt
till Norge. Olof Skötkonung hade tänkt straffa honom för detta med hängning
men Ragnvald räddades av Ingegerd som hade fått sin far att lova att hon
fick ta med sig vilken man hon önskade till Ryssland. Valet föll på Ragnvald
som på så sätt undkom kungens vrede och fick leva i exil som jarl i Aldeigjuborg (Staraja Ladoga).
Hotet om
avsättning
Olof Skötkonung falska löfte till folket räckte inte för att förhindra en
fred med Norge. Till slut blev missnöjet över kriget så kraftigt att ett
uppror höll på att bryta ut och för att lugna folket tvingades Olof
Skötkonung göra sin son Anund Jakob till medkung omkring år 1020.
Beskrivningen av detta händelseförlopp har vi fått från Snorre Sturlassons
Heimskringla. Men innan vi går in på detaljerna i hans skildring kan
vi studera den notis där Adam av Bremen berättar om samma händelse:
I sin avsikt att omvända sina undersåtar till
kristendomen lade han ned stor möda på att riva det hedniska Uppsalatemplet,
beläget mitt i svearnas land. Hedningarna, som med rädsla såg hans avsikter, sägs
ha träffat ett avtal med sin kung av den innebörden, att om han själv ville
vara kristen fick han utöva sina kungliga befogenheter i det landskap i
Sverige som han själv föredrog.
Adam av Bremen beskriver här den väldigt kristne Olof Skötkonung och
omnämner det berömda hednatemplet i Uppsala. Adams världsuppfattning
var den att fromma människor alltid belönas och att okristliga människor alltid
bestraffas av Gud. De enda undantagen från den regeln var dem som fick äran att
bli kristna martyrer. Eftersom Olof var en from kristen men ändå förlorade
sitt kungadöme måste han alltså utifrån Adams perspektiv betraktas som en
martyr. Orsaken till Olofs maktförlust kopplas därför till hans insatser
för kristendomen, i synnerhet ett (eventuellt) försök att riva det stora
hednatemplet. Bilden kompliceras dock av att Anund Jakob som gjordes till kung vid Olof Skötkonungs
sida var lika övertygad
kristen som sin far. Fortsättningen av citatet, som finns på sidan "Olof
Skötkonung och kristnandet", antyder att det landskap Olof Skötkonung
valde var Västergötland eftersom Adam nämner att kungen sedan verkade för
att ett biskopsstift inrättades i Skara. Valet av Västergötland, som var det
mest kristna landskapet, ter sig naturligt om man i likhet med Adam av
Bremen utgår från att Olof Skötkonung avsattes av religiösa skäl. Men Skaras
förste biskop Thurgot omnämns som biskop redan år 1013 då Olof Skötkonungs
ställning som sveakung var oomstridd. Adam av Bremen har därför med största
sannolikhet missuppfattat hela händelseförloppet och eftersom han inte säger
rakt ut att valet föll på Västergötland kan vi inte heller med stöd från
hans verk påstå detta. Tanken att Olof Skötkonung fördrivs från Svealand och
tvingades att regera enbart över Västergötland blir än mer tveksam när man
läser Snorre Sturlassons version av händelseförloppet. Han beskriver
nämligen Västergötland som det landskap där missnöjet mot Olof Skötkonung
var som allra störst.
I den isländska sagotraditionen var det ett välkänt faktum att Olof
Skötkonung var kristen. Men att detta eller någon plan att riva
Uppsalatemplet skulle ha orsakat missnöje bland svearna nämns inte
någonstans i de isländska sagorna. Förklaringen till att Olofs ställning som
sveakung hotades var enligt Snorre Sturlasson istället missnöjet med det
långvariga kriget mot Norge som hade gjort det möjligt för svearnas skattländer på andra sidan
Östersjön att frigöra sig. Som tidigare nämnts hade Olof Skötkonungs ovilja
att lyssna på folket blivit häftigt kritiserat av Torgny
lagman, och Ragnvald jarl hade med risk för sitt eget liv försökt få fred genom att gifta bort Olofs
dotter med den norske kungen. Motståndet mot kriget var
också särskilt starkt i Västergötland som hade drabbats hårdast av dess härjningar och
förhindrande av fredlig handel. Sedan Ragnvald hade försvunnit till sin
exil i Ryssland var lagmannen Emund den mäktigaste mannen i Västergötland.
Han var också
den ledande mannen bakom kraven på att avsätta Olof Skötkonung och Snorre
har medtagit en skröna om hur Emund på ett mycket kryptiskt sätt kritiserar
Olofs politik vid ett möte dem emellan. Till slut lyckades Emund samla ett
bondeuppbåd i Ulleråker för att störta Olof Skötkonung. Kungens rådgivare (bröderna Arnvid
blinde, Torvid stamme och Freyvid döve!) lyckades först i sista
stund hindra upproret från att bryta ut genom att erbjuda folket kompromissen att
Anund Jakob skulle göras till medkung vid sin faders sida och att dessa senare
skulle dela upp
riket mellan sig.
Snorre Sturlasson nämner inte några detaljer om hur delningen av riket
gick till och det är långt ifrån säkert att den ens ägde rum. Anund Jakob var nämligen
vid tillfället endast 10-12 år gammal och Olof Skötkonung dog vintern
1021-1022, vilket inte kan ha varit särskilt länge efter denna händelse. Den
enda ledtråden till hur riksdelningen gick till är Adam av Bremens antydan
att Västergötland hamnade på Olof
Skötkonungs lott, men den är som sagt mycket tveksam. Anledningen till att
riksdelningen inte ägde rum omedelbart måste ha varit att Anund Jakob
fortfarande var minderårig och han kan ju inte ha uppnått myndig ålder innan
Olof Skötkonung avled. Även Adam av Bremen bekräftar att Anund Jakob var "ung
till åren".
Freden med Olav Haraldsson
Hoten om avsättning hade fått Olof
Skötkonung att mjukna betydligt och sändebud skickades därför till Norge för
att komma överens om ett fredsmöte i Kungahälla. Snorre Sturlasson berättar
att Olof var på ett vänligt humör och talade vänskapligt med sin svärson Olav
Haraldsson under detta möte. Freden gick ut på att den gräns som hade rått
innan Olof Skötkonungs norska krig skulle gälla i framtiden. Kungarna kom
dock överens om att slå tärning för att avgöra vem som skulle få
behålla Hisingen. Tärningsspelet vanns av den norske kungen trots
att Olof Skötkonung hade slagit sexor. En av Olav Haraldssons tärningar
sprack nämligen och blev på så sätt en sjua... Snorres skildring av
tärningsspelet om Hisingen låter som en solklar skröna och är väl också det, men
bara delvis. Att kungar fattade storpolitiska beslut genom att slå tärning
eller kasta lott är
inget som Snorre har hittat på utan något som är väl belagt i såväl de isländska
sagorna som i trovärdiga källor som Ansgarsvitan och Adam av Bremen.
Förlusten i tärningsspelet innebar att Sverige gick miste om sin förbindelse
med västerhavet eftersom det område som Göteborg ligger på räknades fram
till 1200-talet som en del av det danska Halland.
|