Kyrkopolitik och Stenkils kungaval
Enligt Hervararsagan ska Stenkil ha varit jarl i
Svitjod innan han blev kung och han hade sannolikt denna värdighet när Emund
den gamle (någon gång efter april 1060) avvisade sändebud från ärkebiskopen
av Hamburg-Bremen. Till skillnad från Emund tycks Stenkil ha ansträngt sig
för att upprätthålla goda förbindelser med Hamburgstiftet och Adam av Bremen
berättar följande om sändebudens hemfärd:
När
sändebuden sålunda hade blivit avvisade av svearna, sägs en viss man – jag
vet inte om det var en brorson eller en styvson till kungen – ha följt dem
till vägs under tårar och ödmjukt anbefallt sig åt deras böner. Han hette
Stenkil. Denne, som var den ende som kände medlidande med bröderna, erbjöd
dem gåvor och såg till att de välbehållna kunde passera bergstrakterna i
Sverige och komma fram till den helgonlika drottning Gunhild, som efter att
ha blivit skild från danernas kung på grund av sin släktskap med honom, nu
levde utanför Danmark och ägnade sig åt gästfrihet och andra fromma verk.
Hon tog mycket ärofullt emot sändebuden, som om de hade skickats av Gud, och
sände dem gåvor till ärkebiskopen.
Platsen för den ovannämnda händelsen var sannolikt
Sigtuna eftersom sändebuden från Hamburgkyrkan hade försökt inrätta ett
nytt biskopssäte i Mälardalen. Den drottning Gunhild som nämns var Anund Jakobs änka
som gifte om sig med den danske kungen Sven Estridsson. Den bryska
behandling som sändebuden fick av Emund ledde, om man får tro Adam av Bremen,
till att Gud straffade svearna med missväxt och olyckor så att de mycket
ångerfulla svearna därefter bad ärkebiskopen att skicka biskop till dem. I samband med detta
skrev Adam också följande text:
Vid samma tid dog svearnas kung Emund, och efter honom
uppsattes hans brorson Stenkil, som jag ovan talat om, på tronen. Denne var
trogen Herren Jesus Kristus, och alla våra bröder, som besökte detta land,
kunde vittna om hans gudsfruktan
Orsaken till
att Hamburgstiftet denna gång tilläts inrätta ett nytt biskopssäte i Sigtuna
berodde med största sannolikhet mer på att Stenkil hade blivit vald till
kung än ånger orsakad av Guds straff. Anledningen till att just Stenkil blev
vald till kung av svearna har i regel förklarats med att han var gift med
Emunds dotter och att denne förmodligen inte hade någon son som kunde
efterträda honom. Detta är en helt rimlig
tolkning, men om man tolkar Hervararsagan ordagrant så nämner den Stenkils
kungaval före giftermålet med Emunds dotter. Möjligen ägde alltså Stenkils
giftermål med Emunds dotter rum först efter kungavalet och det troliga
syftet med bröllopet var i så fall ett försök att öka Stenkils legitimitet
som kung. De tronstrider som bröt ut efter hans död och det faktum att hans
söner inte omedelbart efterträdde honom antyder att valet av Stenkil som
kung inte var oomstritt och att det fanns andra kandidater. Emund kanske
hade en son som inte blev vald till kung eftersom fadern, av alla källor att
döma, var mycket impopulär. Istället för ett legitimt val av den förre
kungens naturlige efterträdare kan valet av Stenkil ha sått fröet till de
tronstrider som skulle bryta ut år 1066.
Sigtuna
stift och Uppsala tempel
Händelserna som ledde fram till inrättandet av Sigtuna
stift skildras mer detaljerat i en senare del av Adam av Bremens verk. I
denna berättar Adam av Bremen först om en hednisk präst i Sverige som
förlorar synen och inte får tillbaka den förrän han blir kristen. Därefter
nämner Adam följande historiska information:
Påverkad av sådana underverk, lydde vår
ärkebiskop genast den röst som säger: Lyft upp edra ögon och se på fälten,
hur de har vitnat till skörd. Han vigde för detta område Adalvard den yngre
från domkapitlet i Bremen, en man som utmärkte sig genom lärdom och redbar
karaktär. Under medverkan av sändebud från den berömde kung Stenkil
upprättade han för honom ett biskopssäte i samhället Sigtuna, som ligger på
en enda dagsresas avstånd från Uppsala. Man kommer dit på följande sätt:
från danernas Skåne genom götarnas land och över Skara, Tälje och Birka, når
man Sigtuna först efter en månads förlopp.
Det Tälje som nämns är nuvarande Södertälje som under
vikingatiden var platsen för ett dragställe som användes av sjöfarare som
ville ta sig till Mälaren utan att ta den besvärliga omvägen genom
Stockholms skärgård. Den långa omvägen genom Västergötland (och
Östergötland) vittnar om att Östersjön fortfarande var ett alldeles för
farligt hav att resa genom. Adalvard den yngre kom i alla fall fram till sin
destination och inrättade ett nytt biskopssäte i Sigtuna, förmodligen hade
dock engelsmannen Osmund varit verksam som biskop där under Emunds tid. Väl
etablerad i Sigtuna ville Adalvard riva ned det berömda hednatemplet i
Uppsala. Adam av Bremen fortsätter sin skildring så här:
Adalvard kom alltså till Sverige
glödande av iver att predika evangelium, och på kort tid omvände han alla
invånare i Sigtuna och dess omnejd till kristendomen. Han avtalade också med
den högvärdige biskop Egino i Skåne att de gemensamt skulle besöka det
bekanta hednatemplet som kallas Uppsala för att pröva om de där kunde bringa
Kristus någon frukt av sin möda. De var villiga att med glädje utstå all
slags pina, om blott det hus nedrevs, som är centrum för den vilda vantron.
När detta nedbrutits eller ännu hellre nedbränts, skulle nämligen följden
bli att hela befolkningen omvände sig. När den fromme kung Stenkil hörde att
denna avsikt hos Guds bekännare med ogillande omtalades bland folket, fick
han dem med sluga ord att avstå från sin avsikt. Han försäkrade nämligen att
de genast skulle bli dömda till döden och han själv bli avsatt eftersom han
släppte in ogärningsmän i landet. Då skulle alla de som nu trodde lätt
återfalla i hedendom, såsom man nyligen sett att det skedde i slavernas
land. Biskoparna fogade sig efter kungens argument och reste i stället runt
till alla götarnas samhällen, där de slog sönder avgudabilder och därpå vann
många tusen hedningar för kristendomen. När Adalvard därefter avlidit,
insatte ärkebiskopen hos oss i hans ställe en viss Tadiko från Ramelsloh,
som av kärlek till buken hellre ville svälta hemma än vara apostel
utomlands. Dessa upplysningar om svearnas land och dess religiösa seder må
räcka.
Den första meningen om att Adalvard omvände alla
invånare i Sigtuna med omnejd till kristendomen är en typisk överdrift av
Adam av Bremen med syfte att glorifiera Hamburgkyrkans insatser. Området
hade i själva verket varit kristnat sedan en längre tid tillbaka. Sannolikt
hade kristnandet utförts av engelska missionärer. Dessutom berättar Adam av Bremen senare att Adalvard blev fördriven från Sigtuna och försökte sätta
sig i besittning av Skara stift istället. Trots Adams förskönande
beskrivning var Adalvards insats som biskop i Sigtuna inget annat än ett
fiasko.
Adalvards försök att tillsammans med biskop Egino
bränna ned Uppsala tempel avstyrdes av Stenkil med motiveringen att svearna
skulle reagera med ilska på ett sådant dåd och döda biskoparna, avsätta
Stenkil samt återfalla till hedendomen ifall detta skedde. Adam av Bremen
tvivlade uppenbarligen på dessa påståenden och ansåg att Stenkil bara var
rädd för att stöta sig med folket och att ett nedbrännande av templet skulle
få följden att hela folket omvände sig till kristendomen. Vem som hade mest
rätt är svårt att veta, men två källor nämner faktiskt varsin sveakung som
senare avsattes för att han vägrade att blota till gudarna (Anund från
Ryssland och Inge den äldre). Fast det är tveksamt ifall den
Blot-Sven som avsatte Inge den äldre överhuvudtaget har existerat. Det kan i
själva verket vara så att källorna berättar om en och samma händelse som i
den ena versionen har blivit kraftigt förvrängd. Vad gäller Anund från
Rysslands korta tid som kung så sammanföll den med en turbulent period av
tronstrider då de kvarvarande hedningarna kan ha varit tungan på vågen. Om
även Stenkils legitimitet som kung var ifrågasatt är det lätt att förstå att
han var orolig över att bli avsatt ifall biskoparna brände ned Uppsala
tempel. I likhet med Anund från Ryssland kan Stenkil då ha varit beroende av
allt stöd han kunde få, inklusive hedningarnas.
Fortsättningen om hur Adalvard och Egino istället för
att riva ned Uppsala tempel slår sönder avgudabilder i göternas samhällen är
suspekt och om inte påhittad så är den förmodligen kraftigt överdriven.
Bristen på detaljer och anspråket på att ha omvänt "många tusen hedningar"
låter helt klart som en skönmålning av biskoparnas insats under denna
episod. Adam av Bremen skrev trots allt ett äreminne över Hamburgstiftets
historia och ville ogärna kalla ett misslyckande för ett misslyckande.
|