| |
|
JA |
NEJ |
|
Blanka |
Valdeltagande |
1922
1955 |
Rusdrycksförbud
Högertrafik |
49,0
15,5 |
51,0
82,9 |
|
1,6 |
55,1
53,2 |
|
Linje 1 |
Linje 2 |
Linje 3 |
|
|
1957
1980 |
Pensionssystemet
Kärnkraft |
45,8
18,9 |
15,0
39,1 |
35,3
38,7 |
3,9
3,3 |
72,4
75,6 |
|
JA |
NEJ |
|
|
|
1994
2003 |
EU-medlemskap
EMU-medlemskap |
52,3
42,0 |
46,8
55,9 |
|
0,9
2,1 |
83,3
82,6 |
Sverige är en representativ demokrati. Det innebär att landet styrs av folket
genom att de i allmänna val utser representanter som under en begränsad
mandatperiod fattar de politiska besluten åt dem. De enda gångerna folket tar
ställning till en enskild fråga är då det anordnas en folkomröstning. Dessa har
på nationell nivå hållits sex gånger i Sverige.
Alla sex folkomröstningar har formellt varit rådgivande. I praktiken har dock
de flesta varit beslutande. Det är svårt för politiker som säger sig vara
övertygade om att demokrati är det bästa styrelseskicket att sedan trotsa den
folkvilja som manifesteras i en folkomröstning. Men beslutande folkomröstningar
går inte ihop med principen om den representativa demokratin. Riksdagen ska ju
vara fri att fatta de beslut den anser vara riktiga. Om en rådgivande
folkomröstning verkligen är en rådgivande folkomröstning vilket våra
folkomröstningar formellt har varit innebär det dock inget avsteg från den
representativa demokratin.
Här nedan följer ett antal länkar till sidor som beskriver de svenska
folkomröstningarnas historia. De var ursprungligen kapitel i min B-uppsats i
statskunskap. Uppsatsen skrevs 2001 och därför har EMU-omröstningen inte
medtagits. Det är dock min förhoppning att en artikel om denna ska läggas till,
min att-göra-lista är emellertid väldigt lång så det kan dröja innan så blir
fallet.
|
Vad är en folkomröstning?
En folkomröstning innebär att man låter folket (dvs. de röstberättiga) ta
ställning till en enskild fråga i ett direkt val. Det kan ske på både lokal och
nationell nivå. Det finns flera olika typer av folkomröstningar. De kan vara
rådgivande eller beslutande. Frivilliga eller obligatoriska. Initiativet kan
komma uppifrån från regering och parlament eller underifrån från folket genom
namninsamlingar Och initiativet kommer uppifrån kan det vara nödvändigt att en
majoritet av parlamentet röstar för att utlysa folkomröstningen eller räcka med
att en minoritet gör det. Dessutom kan det finnas krav på hur lågt
valdeltagandet får vara för att folkomröstningen ska vara giltigt. De olika
typer av frågor som kan avgöras av folkomröstningar kan också vara reglerat. Med
hjälp av dessa variabler går det att kombinera en mängd möjliga varianter av
folkomröstningar. Men de flesta av dessa varianter tillämpas inte, utan det går
att reducera dessa till fyra grundläggande typer av folkomröstningar.
Folkinitiativ, plebiscit, ad hoc-folkomröstningar och proceduriella
folkomröstningar. De två sistnämnda typerna benämns vanligen som två
underavdelningar till referendum. Men eftersom skillnaderna mellan dem är
så stora har jag valt att redovisa dem som två olika typer i den här uppsatsen.
Den klassiska indelningen av folkomröstningar är annars referendum och
folkinitiativ. Plebiscit brukar inte räknas som en "riktig" folkomröstning av
statsvetare, men eftersom den historiskt har spelat en roll har jag tagit med
den här.
Ad hoc-folkomröstningar (referendum) kallas de folkomröstningar som
utlyses av en folkvald församling, på nationell nivå av parlamentet. I vissa
länder kan även regeringar utlysa ett referendum. Syftet med ett referendum är
helt enkelt att parlamentet vill ta reda på vad folket tycker i en särskild
fråga. Referendum är vanligen inte beslutande även om det i praktiken ofta kan
bli svårt för ett parlament att trotsa folkviljan.
Den andra typen är Proceduriella folkomröstningar (referendum). Den är
alltid beslutande och ofta obligatorisk. I flera länder kräver grundlagen att en
folkomröstning ska utlysas för att vissa typer av lagförslag ska gå igenom, i
regel grundlagsändringar. I de fall en proceduriell folkomröstning är frivillig
handlar det om att en minoritet i parlamentet kan utlysa den för att stoppa ett
lagförslag.
Referendumets motsats är folkinitiativet som utlyses underifrån genom
att någon eller några lyckas samla in tillräckligt många namnunderskrifter för
att en folkomröstning ska bli av. Ett folkinitiativ är i regel beslutande.
Plebiscit är den fjärde och mest ökända typen av folkomröstningar.
Plebiscit som i praktiken är rådgivande innebär att folket röstar om de ska
godkänna beslut som redan har blivit genomförda. Syftet är att ge besluten
legitimitet. Ofta har diktaturer under starkt kontrollerade former använt sig av
plebiscit för att ge demokratisk legitimitet åt deras maktövertagande, t ex
röstade folken i de baltiska staterna med stor majoritet ja till att ansluta sig
till Sovjetunionen 1940. Ett annat exempel är när militärjuntan i Chile ville ge
sin statskupp legitimitet i en folkomröstning 1978. Uttalandet som chilenarna
fick rösta ja eller nej till var: "In the face of international aggression
unleashed against the government of the fatherland , I support President
Pinochet in his defence of the dignity of Chile and I reaffirm the legitimate
right of the republic to conduct the progress of institutionalisation in a
manner befitting its sovereignty", 67 % röstade ja. På grund av plebisciten har
folkomröstningar ett dåligt rykte i många länder som har upplevt diktatur.
För folkinitiativ och proceduriella folkomröstningar finns det ofta krav på
hur lågt valdeltagandet får vara för att folkomröstningen ska vara giltigt.
Den enda form av folkomröstning som har förekommit i Sverige är frivilliga
rådgivande referendum (ad hoc-folkomröstning). Och det krävs att en majoritet av
riksdagen röstar för för att en sådan folkomröstning ska utlysas. De lokala
folkomröstningarna utlyses av kommunfullmäktige. En extremt svag form av
folkinitiativ existerar på lokal nivå, samlar man in tillrackligt många
namnunderskrifter kan komrnunfullmäktige tvingas att behandla frågan. Men någon
garanti för att folkomröstningen blir av finns inte. Sedan 1980 kan en tredjedel
av den svenska riksdagen utlysa beslutande folkomröstningar om
grundlagsändringar (proceduriell folkomröstning), den paragrafen har dock aldrig
utnyttjas.
|
Historisk
bakgrund
När man talar om folkomröstningar nämns det ofta att de är en avvikelse i den
representativa demokratin. I ett system som bygger på att medborgarna väljer
representanter som fattar de politiska besluten åt dem ar folkomröstningen en
inkonsekvens. Det kan vara fallet för folkinitiativ, plebiscit och proceduriell
folkomröstning. Men inte nödvändigtvis när det gäller referendum. Referendumets
historia är nära sammanlänkat med den representativa demokratin och det började
i medeltidens Schweiz.
När representanter för de olika kantonernas regeringar samlades vid den
schweiziska förbundsdagen hade de instruktioner på hur de skulle rösta. Men
ifall en oväntad fråga dök upp på dagordningen kunde de begära "ad referendum",
dvs. vänta med att fatta beslut i frågan så att de kunde få ytterligare
instruktioner från sina regeringar. Detta var den oansenliga början. Inspirerad
av schweizaren Rousseaus lära om deltagardemokrati kom sedan möjligheten till
referendum att skrivas in i de franska revolutionsförfattningarna. Nu hade
begreppet referendum förändrats till det vi idag menar med referendum. Även om
Frankrike aldrig utlyste något referendum spreds iden om folkomröstningar
vidare, bland annat till Schweiz där det verkliga genombrottet skedde. 1848 fick
Schweiz en ny federal konstitution. Den gav stort utrymme Åt både referendum och
folkinitiativ och Schweiz kom att bli känt för sina många folkomröstningar.
Intresset från omvärlden ökade och med början i USA på 1890-talet kom
folkomröstningar att spridas till allt fler länder.
Den typ av folkomröstningar som Schweiz exporterade var främst referendumet.
Ett fåtal länder införde folkinitiativ, bland annat Italien och flera amerikanska
delstater. I USA var den drivande faktorn till att folkinitiativ infördes ett
missnöje med den omfattande korruptionen bland politikerna. I de länder som
införde referendum var det snarare nyfikenheten på folkomröstningar och inte
missnöje med den representativa demokratin som fällde avgörandet.
|
Sverige
inför folkomröstningar
I Sverige börjar folkomröstningarnas historia 1897 när den liberale
riksdagsmannen David Bergström lade fram en motion om att utlysa en rådgivande
folkomröstning om allmän rösträtt, alla myndiga män skulle ha en röst i den
folkomröstningen. Andra kammaren avslog motionen med röstsiffrorna 152 mot 40.
Avslaget motiverades med att en folkomröstning skulle strida mot Sveriges
representativa styrelseskick. Det faktum att en folkomröstning med de villkor
som David Bergström förespråkade skulle vara detsamma som att erkänna principen
om allmän och lika rösträtt bidrog säkert till avslaget. De konservativa som var
emot rösträtt röstade alla emot. Även bland liberalerna var flertalet emot.
Riksdagens enda socialdemokrat, Hjalmar Branting, röstade för.
Nästa gång folkomröstningar var på tapeten var 1908 då flera liberaler med
Karl Staaf i spetsen lade fram en motion om att införa obligatoriska beslutande
folkomröstningar när riksdagens båda kamrar var oeniga. Syftet med motionen var
att motverka den blockering av reformer som tvåkammarsystemet innebar. Men
riksdagen hade inte ändrat inställning till folkomröstningar och motionen
avslogs.
1917 var det dags igen. socialdemokraten Carl Lindhagen föreslog i en motion
att man skulle införa beslutande folkomröstningar och även utreda möjligheten
till folkinitiativ. Motiveringen var att folkomröstningarna kunde fungera som
ett komplement till den representativa demokratin. Men Carl Lindhagen fick inte
ens med sig sitt eget parti. Socialdemokraterna ansåg att folkomröstningar
skulle försvaga parlamentarismen som de hade kämpat så hårt för att införa.
1919 återkom Carl Lindhagen med en i princip identisk motion. Nu var
mottagande mer positivt. Socialdemokraterna tyckte att folkomröstningar skulle
kunna stärka demokratin. Men den största omsvängningen kom från högerpartiet som
tidigare hade varit helt emot tanken på att införa folkomröstningar. Nu såg de i
folkomröstningar en chans att begränsa parlamentsmajoritetens makt. Riksdagen
beslutade tillsätta en kommission för att utreda folkomröstningar. Utredningen
blev inte klar förrän 1923 men redan 1920 föreslog man att riksdagen skulle
införa rådgivande referendum.
Trots att grundlagen inte hindrade rådgivande referendum tyckte man ändå att
en grundlagsändring behövdes eftersom referendum stred mot principen om
representativ demokrati. Som jämförelse kan nämnas att Norge hade vid det laget
haft tre folkomröstningar trots att folkomröstningar inte nämndes någonstans i
den norska grundlagen, varken då eller nu. Finland folkomröstade om
rusdrycksförbud 1931 men det var först 1987 som möjligheten till rådgivande
referendum skrivs in i grundlagen.
Nåväl, 1921 och 1922 fattades de nödvändiga besluten för att införa
rådgivande referendum. Strax efter hölls Sveriges första folkomröstning, som jag
behandlar under nästa rubrik. 1923 blev utredningen om folkomröstningar klar.
Vid det laget hade entusiasmen för folkomröstningar svalnat. Kommissionen pekade
på det låga valdeltagandet i landstingsvalet 1922 (37,6%). Folket ansågs inte
tillräckligt moget för att anförtros så viktiga uppgifter som beslutande
folkomröstningar. Med detta var frågan om folkomröstningar avförd från
dagordningen och skulle inte återkomma förrän i slutet av 40-talet.
|
Förbudsomröstningen
Den svenska nykterhetsrörelsen grundades 1837 och kom under 1800-talet att
sakta men säkert öka i styrka. Eftersom nykterhetsrörelsen var den första
folkrörelsen och bedrev studieverksamhet kom den att bli en viktig politisk
plattform. Under 1900-talets första decennier kom den att uppleva sin
storhetstid. Och den arbetade energiskt för en restriktiv alkohollagstiftning
med totalförbud som slutmål. Först försökte nykterhetsvännerna att uppnå det
genom att införa det "lokala vetot". Det lokala vetot innebar att varje enskild
kommun skulle kunna införa ett rusdrycksförbud genom en lokal folkomröstning där
alla myndiga män och kvinnor hade rösträtt. Förslaget behandlades av riksdagen
1907 men föll på första kammarens motstånd. Efter den motgången bytte
nykterhetsrörelsen strategi. Nu strävade man efter ett nationellt
rusdrycksförbud. Som ett led i sin kampanj anordnade nykterhetsrörelsen en
alternativ förbudsomröstning 1909-10. Resultatet var 1,9 miljoner röster för
rusdrycksförbud och 17 000 emot. Antalet ja-röster motsvarade 56% av den vuxna
befolkningen.
Det slutliga genombrottet kom 1922. Representanter för andra kammarens
nykterhetspolitiska grupp skrev en motion som yrkade att en folkomröstning om
införandet av rusdrycksförbud skulle hållas. Motionen förutsatte att det vilande
förslaget till grundlagsändring som skulle införa rådgivande referendum också
genomfördes. Motionärerna var alla anhängare av rusdrycksförbud. Och det ansågs
finnas en majoritet för ett sådant förslag bland folket. Motionärerna motiverade
förslaget med att hålla en folkomröstning med att rusdrycksförbud skulle
innebära en sådan stor inskränkning av medborgarnas frihet, och om
rusdrycksförbud infördes med ett enkelt riksdagsbeslut var risken stor att
medborgarna inte skulle följa det. En folkomröstning skulle däremot ge mycket
större legitimitet. Eftersom folkomröstningen hölls samma år som paragrafen om
folkomröstningar skrevs rådde det ingen tvekan om att den skulle vara
rådgivande. Motionärerna argumenterade för att folkviljan var en viktig faktor
som måste tas med i beräkningen när riksdagen bestämmer sig för att fatta beslut
i frågan
I motionen ingick även ett förslag på att låta kvinnor och man rösta var för
sig. Motivet till detta var det faktum att män var mer negativt inställda till
rusdrycksförbud än kvinnor. Och för att förbudet skulle få den legitimitet det
behövde ansåg motionärerna att en majoritet av männen måste rösta för.
Riksdagen var positivt inställd till att hålla en folkomröstning om
rusdrycksförbud. Men förslaget att skilja på mäns och kvinnors röster upprörde
många. Kvinnoorganisationer rasade över att man bara ett år efter att kvinnorna
fick rösta för första gången lade fram ett förslag till folkomröstning där
kvinnornas röster var värdelösa. Folkomröstningen blev av, men man skilde inte
på kvinnors och mäns röster.
Det som kännetecknade valkampanjen till vår allra första folkomröstning var
att den var väldigt hätsk och att partierna inte lade sig i. Undantaget var
vänstersocialisterna som tog ställning för förbud. Annars sköttes valkampanjen
helt och hållet av oberoende organisationer. Detta missgynnade
förbudsmotståndarna som inte var lika välorganiserade som nykterhetsrörelsen.
Valet slutade oväntat med en seger för förbudsmotståndarna. 51% röstade
nej till förbud och 49% ja. Valdeltagandet låg på 55,1%, att jämföra med 54,2% i
riksdagsvalet 1921. Det som avgjorde valet var att de som var emot
rusdrycksförbud var mer benägna att rösta än förbudsvännerna. Det skilde 15
procentenheter i valdeltagande mellan de överlag förbudsvänliga kvinnorna och de
överlag förbudsfientliga männen.
Även om valdeltagandet var högre än riksdagsvalet så var det oväntat lågt.
Rusdrycksförbudet var en fråga som engagerade de breda massorna och
valdeltagandet på 55,1% tolkades
som att folket saknade intresse för folkomröstningar Det jämna resultatet i
kombination med valdeltagandet gjorde att det i praktiken blev mycket väsen för
ingenting. Att det sedan inte blev något rusdrycksförbud berodde inte heller på
folkomröstningen utan på bristande stöd i riksdagen. Alkohollagstiftningen var
redan restriktiv och riksdagsmajoriteten ansåg att det räckte. Förbudsvännerna
fortsatte dock sin kamp och bland liberalerna var oenigheten om hur man skulle
rösta i förbudsfrågan så stor att de året efter folkomröstningen splittrades i
det förbudsvänliga "frisinnade partiet" och i det förbudsfientliga "liberala
partiet", ungefär två tredjedelar av medlemmarna och ännu fler av väljarna
anslöt sig till det frisinnade partiet.
|
Nytt intresse för folkomröstningar
Valet 1948 har gått till historien som planhushållningsvalet. Valkampanjen
var lång och debattklimatet hade varit hätskt. Anledningen till detta var
socialdemokraternas efterkrigsprogram som syftade till att öka den statliga
styrningen av näringslivet och införa planhushållning. Möjligheten att genomföra
detta var goda eftersom socialdemokraterna hade haft egen majoritet i riksdagen
sedan 1940. De borgerliga motsatte sig dessa planer energiskt och gick till
offensiven. Trots den hårda kampanjen fick det socialistiska blocket majoritet i
riksdagen. Visserligen genomfördes inte planhushållningen men de borgerliga
partierna var frustrerade över socialdemokraternas monopolställning.
För att motverka socialdemokraternas monopolställning hade Herbert Tingsten
redan 1947 i en ledare i Dagens Nyheter föreslagit att Sverige skulle införa en
Schweizisk modell. Det innebar att en permanent samlingsregering borde införas
och att parlamentsminoriteten skulle ha rätt att utlysa beslutande
folkomröstningar. Tingsten motiverade förslaget med att styrelseskicket knappast
kunde vara demokratiskt om halva befolkningen saknade politiskt inflytande. Han
ifrågasatte även om socialdemokraternas efterkrigsprogram verkligen
representerade folkviljan. I den följande debatten där flera av Sveriges ledande
statsvetare deltog ökade kraven på folkomröstningar i styrka .
I januari 1948 lade alla borgerliga partier fram folkomröstningsmotioner.
Samtliga yrkade att en utredning skulle tillsättas med uppgiften att undersöka
förutsättningarna för att införa beslutande folkomröstningar.
Konstitutionsutskottet stödde förslaget och riksdagen beslutade att tillsätta
utredningen i maj 1948. Men det kom att dröja ända till januari 1950 innan
regeringen verkställde beslutet. Denna fördröjning på nästan två år irriterade
de borgerliga partierna. Utredningen skulle dessutom undersöka både
folkomröstningar och valmetoder till första kammarna. Det sistnämnda fick
prioritet och först hösten 1951 uppmärksammades folkomröstningarna. I mars 1952
blev utredningen klar. Den föreslog att man skulle kunna anordna beslutande
folkomröstningar om grundlagsändringar. Dessutom skulle det räcka om en
tredjedel av vardera kammare röstade för, för att en rådgivande eller beslutande
folkomröstning skulle genomföras.
Utredningen var inte enig. De borgerliga ledamöterna tyckte att förslaget var
harmlöst och ville att fler frågor än grundlagsändringar skulle kunna avgöras av
en folkomröstning. Och bland socialdemokraterna fanns det ett motstånd mot att
införa beslutande folkomröstningar överhuvudtaget .Två borgerliga ledamöter
ansåg att kravet på att en tredjedel av båda kamrarna skulle rösta för var
alldeles för högt, de tyckte att det borde räcka med en fjärdedel. De
borgerligas missnöje med förslaget kan tyckas vara motsägelsefullt när de
samtidigt håller med de andra ledamöterna att nackdelarna med folkomröstningar
är fler än fördelarna. Utredningen ansåg att beslutande folkomröstningar skulle
försvåra ansvarsutkrävandet för politiska beslut . Och att beslutande
folkomröstningar borde bara utlysas om det uppstod ett omfattande missnöje med
det representativa systemet. Utredningen konstaterade också att ett sådant
missnöje inte förekom.
De borgerliga partierna var inte nöjda med utredningens förslag men det
tyckte att det var ett steg framåt. Därför försökte de få riksdagen att fatta
beslut före valet 1952, annars skulle det ta drygt fyra år innan reformen
genomfördes. Detta misslyckades, Socialdemokraterna ansåg att grundlagsändringar
var för viktigt för att man skulle hasta igenom ett eventuellt ogenomtänkt
beslut. Först 1954 hade processen nått så långt att regeringen lade fram en
proposition om folkomröstningar. Under processens gång hade dock
socialdemokraterna och även koalitionspartnern bondeförbundet blivit alltmer
negativt inställda till folkomröstningar i allmänhet och i beslutande
folkomröstningar i synnerhet. Propositionen. föreslog att en folkomröstning
skulle utlysas om en tredjedel av samtliga ledamöter i båda kamrarna
röstade för. Folkomröstningar kunde ej ske i budgetfrågor, överenskommelser med
främmande makt och utnämningar. Propositionen gick igenom. Men en
grundlagsändring kräver som sagt två riksdagsbeslut med ett val emellan.
När det 1957 var dags för det andra riksdagsbeslutet pågick den stora
pensionsstriden och socialdemokraterna såg risken att de borgerliga partierna
skulle utlysa en folkomröstning om pensionerna om den vilande grundlagsändringen
bifölls. Socialdemokraterna och bondeförbundet valde då att skjuta upp beslutet
med motiveringen att utredningen behövde mer tid. När de sedan röstade nej till
grundlagsändringen 1960 använde de samma förklaring. Den stora
författningspolitiska debatt som hade pågått hela 50-talet slutade i ett stort
ingenting.
|
Högertrafikomröstningen
Bakgrunden till den andra folkomröstningen var att alltfler länder gick över
till högertrafik Och krav på att även Sverige skulle införa högertrafik blev
allt vanligare. Redan 1945 hade idén om att folkomrösta i den här frågan dykt
upp i ett betänkande från lagutskottet, och den återkom i början av 50-talet.
Det fanns flera skäl till att hålla en folkomröstning i denna fråga. Intresset
för folkomröstningar hade aldrig varit större just då, och det fanns en
inställning att man skulle hålla en folkomröstning för folkomröstningens skull.
De samhällsekonomiska kostnaderna vid en trafikomläggning bedömdes vara så stora
att det kunde vara lämpligt att rådfråga folket. Det fanns också olika synsätt
inom koalitionsregeringen på hur man skulle lösa trafikfrågan. Oenigheten fanns
inom partierna och inte mellan dem. Men det var inte någon central fråga och den
kunde utan problem ha lösts av riksdagen.
Nyfikenheten på folkomröstningar var dock så stor att högertrafikomröstningen
blev av 1955. Och precis som i förbudsomröstningen lade sig partierna inte i
valkampanjen, den sköttes av två kommittéer som fick bidrag från staten. Att
kommittéerna fick stöd från staten var kontroversiellt och man oroade sig över
att detta kunde bli prejudicerande.
De som ville behålla vänstertrafik vann överlägset med 82,9% mot 15,5%.
Valdeltagandet var dock bara 53,2%, att jämföra med 79,8% i riksdagsvalet 1956.
Att valdeltagandet var så lågt var en stor besvikelse. Resultatet bekräftade också
teorin om att folkomröstningar tenderar att gynna status quo. Men det var inget
tvekan om vad folket tyckte och planerna på att införa högertrafik skrinlades.
Åtta år senare beslutade riksdagen i alla fall att införa högertrafik.
Beslutet motiverades med att antalet bilar hade ökat dramatiskt. Kritikerna
hävdade att endast en folkomröstning kan upphäva en folkomröstning. Något stöd i
grundlagen fanns dock inte för den uppfattningen, men den har återkommit i
kärnkraftsdebatten.
Så länge riksdagen när som helst kan ändra beslut som "delegerats" till
folkomröstningar har man inte brutit mot principen om representativ demokrati.
Därför är frågan folkomröstningarnas giltighetstid central.
|
Pensionsomröstningen
Den stora stridsfrågan under femtiotalet var pensionerna, eller rättare sagt
den tilläggspension som skulle komplettera den statliga och obligatoriska
folkpensionen. Socialdemokraterna ville ha en obligatorisk tilläggspension medan
de borgerliga förespråkade frivilliga lösningar. Saken komplicerades av att
socialdemokraterna inte hade egen majoritet och därför var beroende av stöd från
sin koalitionspartner bondeförbundet. Ännu värre var att opinionsundersökningar
visade att en klar majoritet av väljarna föredrog frivillig tilläggspension.
Pensionen var en kärnfråga för socialdemokraterna som de inte kunde överge.
Socialdemokraterna försökte därför att uppnå en kompromiss med bondeförbundet.
Högerpartiet och folkpartiet såg i pensionsfrågan sin chans att bryta
socialdemokraternas långvariga maktinnehav och pressade regeringen med krav på
folkomröstning. Statsminister Tage Erlander försökte undvika folkomröstningen
med att hävda att pensionsfrågan var alltför teknisk för att folket ska kunna ta
ställning till den. I längden blev regeringens ställning ohållbar.
När regeringen till slut beslöt sig för att hålla en folkomröstning 1957 om
tilläggspensionen såg den till att ge sig själv fördelar. Högerpartiet och
folkpartiet ville att folkomröstningen skulle arrangeras efter de regler som
föreskrevs i den vilande grundlagsändringen. Det skulle innebära att
oppositionen själv fick formulera sitt alternativ. Regeringssidan röstade dock
ner förslaget till grundlagsändring och det blev de gamla reglerna som gällde,
dvs. riksdagsmajoriteten formulerar alla alternativ. Högerpartiet och
folkpartiet var upprörda och kallade det för majoritetens förtryck av
minoriteten.
Regeringen lade fram tre linjer som väljarna fick ta ställning till.
Linje 1 föreslog en obligatorisk tilläggspension finansierad
med
arbetsgivaravgifter. Linje ett stöddes av Socialdemokraterna, kommunisterna och
LO.
Linje 2 gick ut på att medborgarna skulle teckna frivilliga
pensionsförsäkringar med de privata försäkringsbolagen. Det var i praktiken ingen
skillnad från den rådande ordningen. Linje 2 stöddes enbart av bondeförbundet.
Linje 3 var i princip identisk med linje 2 med skillnaden att den också
förespråkade möjligheten för arbetsmarknadens parter att teckna kollektivavtal
om tilläggspensionen. Denna linje stöddes förutom av högerpartiet och
folkpartiet också av SAF, Sveriges hantverks- och småindustriorganisation samt
av Svenska industritjänstemannaförbundet.
Den avgörande faktorn till att bondeförbundet valde att driva sin egen linje
var att de fortfarande var med i koalitionsregeringen. Att i en valkampanj ta
ställning för oppositionen och mot sin koalitionspartner var politiskt omöjligt.
För första gången deltog de politiska partierna i valkampanjen till en
folkomröstning. Intresset från allmänheten ökade därmed. En intensiv
informationskampanj ökade dessutom väljarna kunskaper om vad de olika
alternativen skulle innebära. Valresultatet blev dock ett stort antiklimax. Trots informationskampanjen
valde de flesta väljarna att rösta efter partilinjen. Och de som inte röstade
efter partilinjen följde istället rekommendationerna från sitt fackförbund.
|
Riksdagsvalet 1956 |
Folkomröstningen |
Nyvalet 1958 |
Linje 1, (s, skp) |
49,6 % |
45,8 % |
49,6 % |
Linje 2, (bf) |
9,4 % |
15,0 % |
12,7 % |
Linje 3, (h, fp) |
40,9 % |
35,3 % |
37,5 % |
Valdeltagande |
79,8 % |
72,4 % |
77,4 % |
Det oklara valresultatet ledde till att alla utropade sig till segrare. Linje
1 hävdade att de hade vunnit eftersom de hade fått flest röster. Linje 2 ansåg
sig vara den rättmätige segraren eftersom fler röstade på Linje 2 än på
bondeförbundet i det föregående riksdagsvalet. Anhängarna till linje tre
påpekade att en majoritet av folket röstade på de linjer som förespråkade en
frivillig tilläggspension.
Folkomröstningen löste inte pensionsstriden. Oenigheten kring pensionerna
ledde till att koalitionsregeringen mellan socialdemokraterna och bondeförbundet
sprack och att nyval utlystes. Men nyvalet ledde inte heller till något avgörande. I andra kammaren blev
ställningen 115-115 i mandat. Folkpartiet försökte nu utan framgång ta fram ett
kompromissförslag. Detta misslyckande ledde till att folkpartisten Ture Königson
valde att lägga ner sin röst och därmed gav segern till socialdemokraterna.
|
Minskat intresse för folkomröstningar
I slutet av 40-talet hade alltså den stora debatten om folkomröstningar
inletts. Den kännetecknades av ett stort intresse från de borgerliga partierna
som såg sin chans att bryta socialdemokraternas maktmonopol. Socialdemokraterna
hade varit oförberedda på det plötsliga intresset i den frågan men kom under
50-talet att bli alltmer negativt inställd. Efter de två folkomröstningarna 1955
och 1957 kom också entusiasmen att falna i de borgerliga partierna. Men till
skillnad från 20-talet försvann inte folkomröstningsfrågan från dagordningen.
Folkomröstningsfrågan var nu en del av den större författningsutredningen som
lämnade in sin sitt slutbetänkande 1963.
Utredningen påpekade att det fanns en risk att folkomröstningsinstitutet
skulle missbrukas om minoriteten fick rätt att utlysa folkomröstningar. Därför
borde inte paragrafen om rådgivande folkomröstningar ändras. Däremot föreslog
den att man skulle ge en tredjedel av båda kamrarna möjligheten att utlysa
beslutande folkomröstningar om grundlagsändringar. En sådan folkomröstning
skulle hållas samtidigt med riksdagsvalet. Den skulle bara vara beslutande om en
majoritet av de som röstade i riksdagsvalet röstade nej till grundlagsändringen.
Blev det ett ja var det fortfarande riksdagen som hade avgörandet.
De borgerliga tyckte återigen att villkoren var för hårda. De ville ha fler
möjligheter till beslutande folkomröstningar. Förslaget hade kunnat gå igenom om
det inte hade varit en del av en grundlagsreform. Socialdemokraterna hade flera
synpunkter på det förslaget, och istället för att skriva en proposition
tillsatte regeringen en ny utredning. Grundlagsfrågan kom under 60-talet att bli
en stor politisk stridsfråga och överskuggade därmed folkomröstningsfrågan.
Vissa försök gjordes från den borgerliga sidan att införa beslutande
folkomröstningar, 1973 avgjordes en sådan motion till socialdemokraternas fördel
med lottdragning.
Först 1976 när Sverige fick sin första borgerliga regering på 44 år började
det hända saker. Efter en ny utredning röstade riksdagen ja till ett förslag som
var identiskt med det som författningsutredningen föreslog 1963. Det sista
riksdagsbeslutet togs 1980, och sedan dess kan det svenska folket förkasta ett
förslag till grundlagsändring om en tredjedel av riksdagen vill utlysa en
folkomröstning om det.
Denna paragraf har aldrig utnyttjats. Men den har ändå haft en betydelse.
1984 ville den socialdemokratiska regeringen ge utländska medborgare rösträtt i
riksdagsvalet samtidigt som rösträtten för svenskar bosatta i utlandet skulle
begränsas. De borgerliga motsatte sig förslaget och hotade med att utlysa en
beslutande folkomröstning om regeringen försökte driva igenom förslaget. Inför
det hotet valde regeringen att avstå från sin proposition.
Men innan dess hade en rådgivande folkomröstning redan hållits, nämligen
kärnkraftsomröstningen.
|
Kärnkraftsomröstningen
Under den långa högkonjunkturen under efterkrigstiden hade Sveriges
energibehov ökat kraftigt och lett till ett beroende av import av olja för att
klara energitillförseln. En lösning till det problemet sågs i kärnkraften,
forskning om detta hade bedrivits sedan 50-talet. I två riksdagsbeslut 1970 och
1971 ställde sig samtliga riksdagspartier bakom en satsning på att bygga elva
kärnkraftsreaktorer. Då visste ingen vilken inflammerad politisk fråga
kärnkraften skulle bli under 70-talet.
Under de följande åren växte kritiken mot kärnkraftssatsningen. Oron över
riskerna med kärnkraften ledde till att Centerpartiets ledare Thorbjörn Fälldin
1973 ändrade sin inställning till kärnkraften och förespråkade istället att satsningen skulle avbrytas. Även
vänsterpartiet kommunisterna ändrade uppfattning. Debatten om kärnkraften
kopplades samman med motståndet mot tillväxten som hade vuxit sig stark under
70-talet. Den kraftiga tillväxten upplevdes som ett miljöhot och förknippades
med strukturrationaliseringar som hade tvingat många människor att flytta från
sin hembygd. Ett alternativ till kärnkraften var att helt enkelt minska
energikonsumtionen, det skulle då omintetgöra fortsatt tillväxt.
Socialdemokraterna, folkpartiet och moderaterna stod fast vid sitt stöd till
kärnkraft och hade tillsammans en betryggande majoritet av riksdagen. Frågan
komplicerades dock av att folkpartiet och moderaterna behövde samarbeta med
centern om de någonsin skulle komma i regeringsställning. Vid den här tiden
motsvarade centern halva borgerligheten, i rekordvalet 1973 fick dessa nämligen 25,1 % av
rösterna. Men för centern blev kärnkraftsfrågan en allt viktigare fråga som de
hade svårt för att kompromissa om. Dessutom delades inte den kärnkraftsvänliga
inställningen i riksdagen av folket. I valet 1976 var hälften av väljarna emot
kärnkraft men de kärnkraftsfientliga partierna fick bara 28,9 % av rösterna
Men riksdagsvalet 1976 blev ett segerval för det borgerliga blocket. I
slutspurten till valet hade kärnkraften blivit den helt dominerande frågan, och
socialdemokraterna ansåg själva att det var den som hade gjort att de hade förlorat
regeringsmakten för första gången på 44 år. De tre borgerliga partierna bildade
en koalitionsregering med Thorbjörn Fälldin som statsminister. I vetskap om att
kärnkraftsfrågan skulle ställa till med problem skrevs det in i
regeringsdeklarationen att en folkomröstning skulle kunna utlysas om
splittringen bestod. När trepartiregeringen splittrades 1978 på just
kärnkraftsfrågan begärde centern med stöd av kommunisterna att en
folkomröstning skulle hållas. Men de övriga partierna avslog förslaget trots att
kärnkraftsmotståndarna låg under i opinionsundersökningarna. Det var först efter
Harrisburgolyckan året efter som opinionstrycket tvingade riksdagsmajoriteten
att utlysa en folkomröstning. Socialdemokraterna ville dock inte se en
upprepning av valet 1976 utan de drev igenom att folkomröstningen skulle hållas
efter riksdagsvalet 1979. Folkomröstningen hölls därför i mars 1980.
Harrisburgolyckan ledde dock inte bara till att en folkomröstning utlystes
utan även till att de kärnkraftsvänliga partierna ändrade inställning. Nu
förespråkade de inte längre att behålla eller att bygga ut kärnkraften utan
de ville att de befintliga reaktorerna skulle avvecklas när de blev uttjänta.
Centern och kommunisterna var dock fortfarande för en avveckling så snabbt som
möjligt.
Detta innebar att folket i praktiken ställdes inför två avvecklingsalternativ i
folkomröstningen, men de hade tre linjer att välja emellan. Socialdemokraterna
var nämligen rädda för vad väljarna skulle tycka om de i valkampanjen agiterade
tillsammans med moderaterna. Därför ställde socialdemokraterna och
folkpartiet sig bakom linje 2 och moderaterna bakom linje 1. Linje 1 och linje 2
var i princip identiska. Den enda skillnaden var att linje 2 även krävde att alla
framtida energianläggningar av betydelse skulle ägas av stat och kommun, detta
var något som moderaterna inte kunde acceptera. Linje tre stöddes av centern och kommunisterna
och den gick ut på att all kärnkraft skulle vara avvecklad inom tio år. Trots
detta ansåg inte väljarna att alla tre linjerna förespråkade avveckling utan linje 1
och 2 sågs allmänt som ja-alternativet och linje 3 som nej-alternativet.
Kärnkraftsomröstningen har kritiserats på samma grunder som
pensionsomröstningen, nämligen att det på grund av att det fanns tre linjer skulle
vara svårt att tolka valresultatet. Men politikerna hade faktiskt lärt sig den
här gången och de hade i förväg bestämt hur det skulle tolkas. Fick linje 1
och 2 tillsammans majoritet skulle det bli en långsam avveckling av kärnkraften. Dessutom lovade
också partierna
att respektera valresultatet vilket innebar att folkomröstningen var beslutade,
kanske… Linje 1 och 2:s valsedlar var ganska luddigt formulerade och något datum för
avvecklingen nämndes inte. Dessutom stod det att kärnkraften skulle avvecklas
med hänsyn till framtida behov av elkraft och upprätthållande av sysselsättning
och välfärd. Valsedlarna lämnade alltså utrymme för många tolkningar. Och om
folkomröstningen i praktiken var beslutande, hur länge skulle den då vara giltig? Av dessa
anledningar är kärnkraften över ett kvarts sekel senare fortfarande en politisk fråga i Sverige
trots att linje 1 och 2 tillsammans fick 58 % av rösterna mot linje 3:s 38,7 %
Partierna deltog precis som i pensionsomröstningen i valkampanjen och
även den här gången bedrevs en informationskampanj bekostad av staten. Men till
skillnad från pensionsomröstningen blev inte väljarna alltmer kunniga och
engagerade ju längre kampanjen pågick utan en märkbar valtrötthet kännetecknade
folkomröstningen. Något som kan förklaras av att kärnkraftsfrågan hade dominerat
hela 70-talets politiska debatt. En opinionsundersökning visade också att 53 % av väljarna tyckte att det
hade varit bättre ifall regering och riksdag hade avgjort frågan.
|
Debatten efter 1980
Efter att riksdagen införde en möjlighet för minoriteten att utlysa
folkomröstningar vid grundlagsändringar, en form av proceduriell folkomröstning,
har inte mycket hänt. De etablerade partierna har stått fast vid sina
ursprungliga uppfattningar. Socialdemokraterna har hela tiden varit skeptiskt
inställd till att frångå principen om representativ demokrati, medan de
borgerliga partierna hela tiden har principiellt varit för att låta frågor avgöras
direkt av folket. En omsvängning har dock skett av vänsterpartiet som tidigare
delade socialdemokraternas uppfattning. Numera är vänsterpartiet ett av de mest folkomröstningsvänliga partierna i riksdagen. De nya
partierna som har tillkommit sedan 1985, kristdemokraterna, miljöpartiet och
även ny demokrati, är principiellt för folkomröstningar. Under den tiden ny
demokrati satt i riksdagen lade de fram en motion som kort och gott gick ut på att vi
skulle ha fler folkomröstningar. De förklarade inte vilka frågor de hade tänkt
sig att man skulle folkomrösta om och motionen avslogs.
Enligt de teorier som finns om varför man förespråkar folkomröstningar är
partiernas ställningstaganden inte förvånande. En folkomröstning förespråkas
normalt av dem som inte har majoritet i parlamentet och som i den ser en chans
att undvika ett nederlag. De borgerliga partierna har en lång tradition av att
befinna sig i opposition och sett till 1900-talet som helhet
har det varit just de som förespråkat folkomröstningar. Men eftersom de så länge
varit för folkomröstningar är det också svårt för dem att säga nej till folkomröstning
i en viss fråga även när de befinner sig i regeringsställning.
Vänsterpartiet och miljöpartiet är två partier som har uppfattningar i t ex
EU som skiljer sig från de övriga partierna. Eftersom deras chanser att i
riksdagsvalet få en majoritet är obefintliga är de också idag de mest aktiva
folkomröstningsanhängarna. Socialdemokraterna som i egenskap av det statsbärande
partiet har goda chanser att få igenom sina förslag i riksdagen är ovilliga att
riskera ett nederlag i en folkomröstning. Men inte ens de är längre uttalat emot
folkomröstningar. Utan när socialdemokrater (och andra) är emot att en fråga ska
avgöras direkt av folket redogör man inte principerna om representativ demokrati
utan man säger istället att frågan är för teknisk invecklad för att avgöras i en
folkomröstning, Ett argument som för övrigt har använts mot alla folkomröstningar vi har
haft hittills. .
Men detta innebär att riksdagsmajoriteten har under hela 90-talet varit
positivt inställd till folkomröstningar. Trots det har inga förändringar skett i
lagtexten. Olof Ruin, vars utredning min uppsats till stor del bygger på,
föreslår att beslutande folkomröstningar med krav på högt valdeltagande ska
införas. Själv är jag tveksam om det kommer att genomföras. Visserligen kan den
praxis som råder vid folkomröstningar ändras men lagarna kommer nog inte att
förändras speciellt mycket. Sverige har en lång tradition av att ha en
konstitution som lämnar manöverutrymme åt politikerna. Därför tror jag inte att
de kommer att reglera folkomröstningsinstitutet ännu mer.
|
EU-valet
Oktober 1990 meddelade den socialdemokratiska regeringen överraskande att den
skulle inrikta sig på att söka inträde i EG. Ett EG-medlemskap hade tidigare
diskuterats under 60-talet men avfärdats med hänvisning till den svenska
neutraliteten. Nu hade östblockets sammanbrott åter fört upp frågan på
dagordningen. Till en början var stödet för ett EG-medlemskap stort i Sverige. Den splittring som skulle drabba flera partier hade ännu inte visat sig. Endast
miljöpartiet och vänsterpartiet var emot medlemskapet och de krävde redan från
början att frågan skulle avgöras av en folkomröstning, vilket hade varit fallet
för Norge och Danmark 20 år tidigare. Efter några månader anslöt sig även de
borgerliga partierna till kravet på en folkomröstning. Att de borgerliga
partierna krävde detta kan tyckas märkligt eftersom det skulle i onödan riskera
det EG-medlemskap de ville ha. Men eftersom de borgerliga partierna
traditionellt hade förespråkat folkomröstningar var det svårt för dem att säga
nej bara för att det i denna frågan gynnade deras intressen. Till detta bidrog
också att opinionsundersökningarna visade att en majoritet var för ett medlemskap. Carl
Bildt motiverade sitt ställningstagande så här i ett debattinlägg strax före julen
1990:
"En folkomröstning ger oss möjligheten att visa att vi alla är européer och
inte bara de politiker som har haft förmånen att vara med och fatta besluten.
Jag vill att vi alla går in i europasamarbetet under fanor och klingande spel".
Folkomröstningen skulle alltså vara det svenska folkets kärleksförklaring
till Europa… Socialdemokraterna var som vanligt skeptiskt inställd till
folkomröstning men när alla andra partier var för en sådan var det meningslöst
att sätta sig på tvären Och redan innan regeringen hade lämnat in sin
medlemsansökan sommaren 1991 så hade de börjat propagera för en folkomröstning.
Men det var först den 18 mars 1994 som man fattade det formella beslutet att
hålla en rådgivande folkomröstning den 13 november 1994.
Under den tiden hade en stark opinion mot EG/EU-medlemskap bildats och fram
till själva valet ledde de i opinionsundersökningarna. I flera partier som
stödde ett medlemskap fanns det stora grupper som motsatte sig detta. Det var
socialdemokraterna, Centern och kristdemokraterna. Endast bland moderaterna och
folkpartiet var stödet till EU i det närmaste totalt. Särskilt
socialdemokraterna var hårt drabbade när de i synen på EU var delade i mitten.
Det fanns också oroande erfarenheterna från andra länder. I Norge hade EU-valet 1972
lett till att det EU-vänliga arbeiderpartiet från att ha varit ett parti som
var lika starkt som de svenska socialdemokraterna förvandlades till ett 35 %
parti. I Storbritannien hade den EG-vänliga falangen hoppat av labour och bildat
det socialdemokratiska partiet 1981. Lösningen på det problemet blev att partiet
accepterade att det var oenigt i EU-frågan och lät partimedlemmarna själva välja
vilken sida de skulle stödja i omröstningen. Centern och kristdemokraterna valde
en liknande lösning.
Att det skulle vara en rådgivande folkomröstning var inte givet. De
borgerliga partierna föreslog att den skulle vara beslutande, vilket man kunde
göra vid grundlagsändringar sedan 1980. Socialdemokraterna invände mot detta med
att folket i så fall måste ta ställning till ett färdigt lagförslag. Detta skulle
göra att valdebatten riskerades att handla mer om juridik än om
framtidsvisioner. Dessutom var socialdemokraterna inte ett dugg förtjusta i att
hålla folkomröstningen samtidigt med riksdagsvalet vilket man var tvungen till
ifall den skulle vara beslutande. Det blev därför en rådgivande folkomröstning men
samtliga partier lovade att följa valresultatet. Mer beslutande än så har ingen
av våra fyra tidigare folkomröstningar varit.
I själva valet segrade ja-sidan trots allt med 52,3 % mot 46,8 %, och knappt
två månader senare var vi medlemmar i EU. Partierna hade engagerat sig hårt i
valkampanjen, vissa på båda sidorna.
Statliga pengar gick till både ja- och nej-kampanjen samt till oberoende
informationskampanjer. Kritik riktades mot att ja-sidan fick betydligt större resurser än nej-sidan
genom bidrag från näringslivet samt att så gott som alla tidningar hade stött
ja-sidan. I ett dokument som antogs under folkrörelsen mot EU:s konferens 1996
sades det att EU-förespråkarna med hjälp av "en blandning av hot, löften och
manipulationer ha lyckats vinna en knapp majoritet, understödda av samtliga
stora tidningar, av närmast obegränsat med pengar från näringslivet och av en
statsapparat som spred direkt vilseledande information till allmänheten".
Trots känslan bland många på nej-sidan att valet inte hade varit rättvist så
tyckte hela 75 % av svenska folket att det hade varit bra att folkomröstningen
hölls. Motsvarande siffra för kärnkraftsomröstningen var 40 %. Inställningen till
folkomröstningar hade dessutom under den här tiden blivit mer positiv. 1980 ville 23 % ha
fler folkomröstningar och 21 % ha inga alls. 1994 ville 30 % ha fler
folkomröstningar och 7 % ha inga alls.
|
|