Frillan Edla och drottning
Estrid
Det är inte bara identiteten på Olof Skötkonungs mor som är osäker utan
även när det gäller Olofs barn och deras mödrar visar källorna upp flera
tveksamheter. Enligt ett senare tillskott i Adam av Bremens verk ska Olof
Skötkonung ha varit gift med Estrid som tillhörde den slaviska stammen
obotriterna (vilka levde i dagens Mecklenburg):
Svearnas kung var ivrig kristen och tog en slavisk flicka
vid namn Estrid, av obodriternas stam, till gemål. Hon födde honom Jacob och
dottern Ingegerd, som den fromme kungen i Ryssland Jaroslav tog till äkta.
Adam av Bremen har själv i en senare del av boken gett sin version av
Olof Skötkonungs familjeförhållanden:
Denne kung sägs
för övrigt ha haft två söner. Dessa båda lät han döpa tillsammans med sin
gemål och sitt folk. Den ene av dem, som föddes av en bihustru, fick namnet
Emund. Den andre, Anund, som kungen hade avlat med sin lagliga gemål, fick
trons och nådens tillnamn Jacob.
Snorre Sturlasson uppger att namnet på bihustrun/frillan var Edla och att
hon var av vendisk (slavisk) börd samt att de även fick döttrarna Astrid och
Holmfrid:
Sveakungen Olav
Eriksson hade först en frilla som hette Edla och var dotter till jarlen i
Vindland. hon hade tidigare blivit bortrövad i krig och kallades för kungens
trälinna. Deras barn var Emund, Astrid och Holmfrid.
[lucka i texten] De (= Olof och drottningen)
fick även en
son som föddes på Jakobsvakelsedagen. När pojken skulle
döpas lät biskopen kalla honom Jakob. Svearna tyckte illa om detta, eftersom
ingen svensk kung tidigare hade kallats Jakob. Alla kung Olavs barn var
vackra och kloka. Drottningen hade ett häftigt temperament och hon var inte
god mot sina styvbarn. Kungen sände sin son Emund till Vindland och han
växte upp där hos sin mors släkt och han höll inte fast vid kristendomen
någon längre tid. Kungens dotter Astrid växte upp i Väster-Götland hos en
rik man som hette Egil. Hon var en mycket vacker kvinna och vältalig, alltid
glad i talet och ödmjuk och givmild. När hon blev vuxen var hon ofta hos
sina föräldrar och var mycket omtyckt av alla.
Snorre Sturlasson berättar senare att Olof även hade dottern Ingegärd med
drottningen. Namnet på drottningen nämns dock inte någonstans i boken utan
det har förmodligen försvunnit i den lucka som finns i citatets originaltext
efter uppräkningen av Edlas barn.. Men Snorre uppger att Anund Jakobs båda
föräldrar var av svensk släkt medan Emund till hälften var av vendisk börd.
Här motsäger alltså källorna varandra eftersom det i Adam av Bremens verk
uppges att det var Anund Jakob som hade en slavisk mor. Båda källorna har
trovärdighetsproblem eftersom vi inte vet vem som lade till den genealogiska
informationen i Adams verk och det är inte helt säkert ifall Snorre kände
till namnet på Olofs drottning även om det förefaller troligt. Men båda
källorna skildrar Emund som en mindre god kristen och Snorre förklarar detta
med att Emund växte upp i moderns hedniska hemland. Detta gör det troligt
att det är personen som gjorde tillägget till Adam av Bremens text som har
felat genom att blanda ihop den vendiska frillan med drottning Estrid.
|