Kristnandet
Här nedan följer det textavsnitt där Adam av Bremen
skildrar Olof Skötkonungs insatser för kristendomen. Det är den enda
skriftliga information vi har om kristnandet i Sverige under Olof
Skötkonungs regeringstid (bortsett från den opålitliga Sigfridslegenden). Det första stycket
behandlar även den kris då han hotades med avsättning som sveakung och som redovisas
i huvudartikeln. (Adams "förste Olof" är Olav Haraldsson)
Den andre Olof sägs ha utmärkt sig för en
lika stor kärlek till religionen i Sverige. I sin avsikt att omvända sina
undersåtar till kristendomen lade han ned stor möda på att riva det hedniska
Uppsalatemplet, beläget mitt i svearnas land. Hedningarna, som med rädsla
såg hans avsikter, sägs ha träffat ett avtal med sin kung av den innebörden,
att om han själv ville vara kristen fick han utöva sina kungliga
befogenheter i det landskap i Sverige som han själv föredrog.
När han där grundade en kyrka och införde kristen gudstjänst, fick han
emellertid inte med våld tvinga någon invånare att avsäga sig dyrkan av sina
gudar, för så vitt denne inte självmant önskade omvända sig till Kristus.
Kungen, som var nöjd med denna överenskommelse, grundade en kyrka åt Gud
samt inrättade ett biskopssäte i västra Götalandet, som ligger närmast
danerna och nordmännen. Det är det stora samhället Skara, för vilket, på den
mycket fromme kung Olofs begäran, ärkebiskop Unwan vigde Thurgot som den
förste biskopen. Denne man skötte energiskt sin mission bland hedningarna.
Genom sin verksamhet vann han de två namnkunniga götiska folkstammarna för
Kristus. Under förmedling av denne biskop sände kung Olof ofantliga gåvor
till ärkebiskop Unwan.
Denne kung sägs för övrigt ha haft två söner. Dessa båda lät
han döpa tillsammans med sin gemål och sitt folk.
Vad Adam antyder är att den del av riket som Olof Skötkonung fick behålla
av svearna och där han "grundade en kyrka åt Gud och inrättade ett
biskopssäte" var Västergötland. Troligen har Adam missuppfattat kronologin eftersom
Skara stift inrättades omkring 1013 när Olof fortfarande var oomstridd kung av
Sverige. Adams uppgifter är överhuvudtaget mycket osäkra och risken är stor
att han har missuppfattat hela händelseförloppet. Uppgifter från Snorre
Sturlasson tyder på att riksdelningen planerades men aldrig genomfördes.
Men om Adam av Bremens uppgifter är osäkra så är det ingenting jämfört
med dem som finns i Sigfridslegenden. Författarna till de medeltida
helgonlegenderna är nämligen i regel mycket tendensiösa och de hade litet om
ens något intresse av att skildra verklig historia. Legenden berättar att
Sigfrid var ärkebiskop av York och att han skickades till Sverige av
Englands kung Mildred efter att Olof Skötkonung hade bett om en kristen
lärare. Via Danmark kom han till Småland där han kristnade Värend och
grundade en kyrka innan han begav sig till Västergötland för att döpa Olof
Skötkonung. Hans tre systersöner Unaman, Sunaman och Vinaman stannade dock
kvar i Växjö där de sedan blev mördade och när Olof Skötkonung hörde talas
om detta ingrep han med kraft:
Med stor makt
kom sedan konungen, som förut nämnts, till Värend. Efter konungslig rätt
dömde han mördarna och deras rådgivare. När allmogen hörde, vad dom konungen
fällt, förfärades alla skyldige och ville gärna blidka hans vredeshåg och
hopsamlade i landskapet gods och penningar, så mycket det kunde betala. Då
silvret och penningarna lagts fram för konungen, kallade han till sig Guds
tjänare och sade till honom dessa ord: "Du, som är Gudi kär och Guds man,
och som mycken orätt vederfarits därigenom, att dina systersöner mot lag och
rätt bragts om livet, din ära vilja vi nu återupprätta med detta silver och
dessa penningar, som du får uppbära".
De böter som Olof Skötkonung samlade in donerades alltså till den kyrka
som Sigfrid hade grundat i Växjö. Men för att återgå till verkligheten så
skrevs Sigfridslegenden ned omkring 1200 för att ge stöd åt Växjö stifts
anspråk på att vara Sveriges äldsta trots att det bröt sig ut ur Linköpings
stift så sent som omkring 1170. Som nämnts ovan är den riktige Sigfrid
troligen identisk med ärkebiskop Sigeric av Canterbury som visserligen döpte
en kung vid namn Olof år 994 men som aldrig satte sin fot på svensk mark. |