Eftersom det har ifrågasatts ifall Hälsingland var en del av det svenska
riket under tidig medeltid, vilket i mitt tycke har skett på mycket lösa
grunder, har jag plockat ut de kapitel i Adam av Bremens bok som handlar om
Hälsingland och publicerat dem här för att på så sätt sprida kunskap om vad
källorna egentligen säger. Innehållet är för omfattande för att rymmas i
artikeln om Hälsinglands historia och det har
därför fått bli en egen sida.
Den äldsta belägget på Hälsingland ("Halsingland") är från Adam av Bremens bok om
ärkestiftet Hamburgs historia, "Gesta Hammaburgensis Ecclesiae Pontificum",
som skrevs ned ca 1075. Adam själv kom från södra Tyskland och den enda
gången han var utanför Tyskland var när han gjorde ett besök hos Danmarks kung Sven Estridsson. Detta innebär att Adam var helt beroende av andra personers
vittnesbörd när han skildrade förhållandena i Skandinaviens länder. Trots
detta är hans bok en av de allra viktigaste källorna till Sveriges historia
under 1000-talet. Dessvärre är den också mycket svårtolkad eftersom den är
skriven i latin. Latinet gör till exempel ingen skillnad mellan etniciteten svear och
invånare i Sverige (svenskar) utan båda översätts vanligen till "Sueones"
i latinska texter. Även norrmän, nordbor och normander beskrivs med
samma ord i medeltidslatinet, "nortmanni". Adam av
Bremens bok innehåller många fler exempel på den här typen av
språkförbistring och det innebär att man måste vara mycket försiktig när man
tolkar honom och inte rycka ut meningar ur sitt sammanhang.
I den nedanstående översättningen av Emanuel Svenbergs från
1984 har originalorden Sueonia/Suedia
och sueones/suedi lämnats kvar då det inte är självklart vad de
egentligen betydde. Jag har dock även gjort en justering av Svenbergs text genom att
ersätta den nyskapade termen "sveoner" med den mer konventionella
översättningen "svear" för att inte orsaka onödig förvirring. Adam
av Bremens två begreppspar kan ha varit ett utslag av inkonsekvent stavning
men det är mer sannolikt ett försök att skilja mellan svear och svenskar. Suedia
syftar med största sannolikhet på Sverige medan Sueonia troligen motsvarar Svitjod
(= Svealand). Adams skildring är dock mycket förvirrad och det verkar inte som om
han till fullo förstod skillnaden mellan dessa två begrepp.
Kapitel 24
Mellan Norge och
svearnas land (Sueoniam) bor värmlänningar, finnvedingar och andra folk. De
är nu alla kristna och hör till Skarakyrkan. Norrut i gränslandet mellan
svear (sueonum) och norrmän bor skridfinnarna, som påstås löpa
fortare än vilda djur. Deras stora samhälle heter Hälsingland, för vilket
ärkebiskopen utsåg Stenfi som den förste biskopen, vilken han med en ändring
av namnet kallade Simeon. Förutom de nämnda finns det tallösa andra svenska
(sueonum) stammar, om vilka vi vet att endast götarna,
värmlänningarna och en del av skridfinnarna har blivit omvända till
kristendomen.
Kapitel 25
Jag ska nu ge en
kort beskrivning av svearnas land (Sueoniae) eller Sverige (Suediae):
i väster innefattar det götarna och samhället Skara, i norr värmlänningarna
med skridfinnarna som styrs från Hälsingland, i söder det förut omtalade
baltiska havet i hela dess längd. Där ligger det stora samhället Sigtuna. I
öster slutligen gränsar det till de ripheiska bergen, där det finns väldiga
ödemarker och höga snömassor, och där flockar av vidunderliga människor
hindrar ett ytterligare framträngande. Där finns det amazoner, hundhuvuden,
cykloper, som har ett enda öga i pannan, vidare de varelser som Solinus
kallar himantopoder och som springer på ett ben, vidare de som tycker om
människokött som föda. Därför undflyr man dem och tiger också med rätta om
dem. Den danske kungen, som jag ofta tänker på med tacksamhet, har berättat
för mig att det från bergstrakterna till slättlandet brukade komma ned
människor som var småväxta men som svenskarna (suedis) hade svårt att
hålla stånd mot på grund av deras kroppskrafter och snabbhet. Varifrån de
kommer, är osäkert. Han sade att de dyker upp helt plötsligt, ibland en gång
om året, stundom vart tredje år. Om man inte med alla krafter hindrar dem,
förhärjar de hela landskapet och drar sig sedan tillbaka igen. Mycket annat
brukar brukar man omtala, som jag i korthetens intresse har utelämnat. Må
ögonvittnena själva förtälja därom. Nu övergår jag till att säga några ord
om svearnas (sueonum) hednatro.
De småväxta människor som nämns i slutet av kapitel 25 är troligen samer.
Att det skulle ha funnits amazoner i dessa nordliga trakter beror
förmodligen på att Adam av Bremen har misstolkat landskapsnamnet "Kvänland"
som "kvinnolandet". Övriga fantasifulla varelser kan härledas till antikens
historieskrivare som Adam fäste alltför stor tilltro till. Det bör också
noteras att Skandinaviska halvön sträcker sig från väster till öster i Adam
av Bremens mentala kartbild, vilket är förklaringen till varför
väderstrecken ofta är felaktigt angivna i Adams skildring, som till exempel
att Sveriges östkust skulle vara den norra kusten till det baltiska havet. I handskrifterna
har ett tillägg till kapitel 24 skrivits i marginalen med följande text:
Hälsingland är
skridfinnarnas land, beläget i de höga bergstrakterna, som kallas ripheiska,
där det ligger evig snö. Människorna är där härdade av kölden. De bryr sig
inte om att ha täckta boningar. De vilda djurens kött är deras föda och
djurhudar deras kläder. Förutom andra djur, som finns i de hyperboreiska
bergen sägs även gripar förekomma där.
Det är oklart huruvida de skridfinnar som nämns i Adam av Bremens bok ska uppfattas som en
etnisk benämning på den folkgrupp som idag kallas för samer eller ifall den
syftar på en livsföring som kan känneteckna både samer och germanska
hälsingar. Någon folkstam med namnet hälsingar nämns inte i boken och Adam
av Bremen tycks uppfatta Hälsingland som skridfinnarnas centralort ("civitas")
och inte som ett landskap. Tillägget ovan som kallar Hälsingland för
skridfinnarnas land ska därför tolkas som en rättelse till Adam av Bremens
felaktiga påstående. I flera avskrifter av Adam av Bremens bok finns det
också noteringar i marginalen som påpekar att Hälsingland var ett område och
inte en plats.
Tillbaka till Hälsinglands, Medelpads och
Ångermanlands historia.
|