Gustav Vasa föddes på Kristi himmelsfärds dag i slutet av 1400-talet,
troligen den 12 maj 1496.
Mycket litet är känt om hans tidiga år som barn i en av Upplands högfrälse-familjer eftersom ingen då kunde ana att han skulle bli en av
Sveriges allra största kungar. Denna stora vita fläck i hans liv har sentida
historiker sett till att fylla igen med hjälp av flera myter. Till exempel att
han föddes med en segerhuva eller den att hans ledartalanger uppmärksammades av
unionskungen Hans när Gustav bara var ett barn. Dessvärre finns det inga
stöd för dessa uppgifter som ska visa på att det redan från början var
uppenbart att han skulle genomföra stordåd. Att kung Hans skulle ha lagt märke till
Gustav är dessutom högst osannolikt då han förmodligen bara var fem år
gammal när denne blev avsatt av Sten Sture den äldre.
Enligt Peder Swarts krönika som färdigställdes efter Gustav Vasas död
skulle han under fem års tid från och med 1513 ha studerat först vid Uppsala
trivialskola och sedan vid Uppsala universitet. Peder Swart nämner även i
krönikan två av hans lärare men han hävdade också vid kungens liktal att
denne hade haft fem lärare och därmed fått en omsorgsfull utbildning. Detta
är dock mest propaganda eftersom källorna från Gustav Vasas tid visar
tydligt på att kungens kunskaper i latin var mycket bristfälliga och att han
därmed knappast kan ha studerat vid Uppsala universitet där all undervisning
var på latin. När Gustav Vasa långt senare grälade med sonen Erik (XIV) om
hur ett svar skrivet i latin på sonens frieri till den engelske drottningen
Elisabet skulle tolkas, Gustav uppfattade det som ett avslag medan Erik hade
motsatt uppfattning, fällde den gamle kungen nedanstående kommentar till
sonen. (kungar säger "vi" istället för "jag" när de pratar om sig själva)
Ändock vi väl
bekänna att vi icke så höglärde äre i det latinska målet som Du kan vara, så
have vi dock Gud ske lov det förstånd, och i vår tjänst både svenskar och
tyskar som det mål väl förstå, att det ligger icke allenast in uppå en
person, om någon annorlunda uttyda ville, än som det i bokstäver lyder.
En annan myt är uppgiften att Gustav Vasa skulle ha burit riksbaneret i
slaget vid Brännkyrka 1518. Detta var dock en hedersuppgift som gick till
erfarna riddare och inte till en ung väpnare utan tidigare meriter som
Gustav Vasa. Det enda stödet för detta påstående är i själva verket en
mening som Peder Swart strök i sin krönika. Det förtjänas även att påpeka
att Peder Swarts krönika var ett beställningsverk från kungen och stilen på
dess språk bär Gustav Vasas signum. Krönikan är alltså det närmaste vi kan
komma till Gustav Vasas egenhändigt skrivna memoarer. Det är också just denna
krönika som i en anmärkningsvärd hög grad har dikterat eftervärldens syn på
gamle "kung Gösta". Texten är som sagt väldigt lik Gustav Vasas eget sätt
att uttrycka sig och även om han inte hade någon imponerande utbildning så
var han onekligen en mycket skicklig demagog som med hjälp av underhållande sarkasmer
kunde smutskasta sina motståndare på ett sådant sätt att även källkritiskt
skolade historiker blir lurade. För att inte tala om Gustav Vasas eminenta
förmåga att kunna tala med bonden på bondens språk, vilket säkerligen var en
talang som var mer värdefull för hans kungagärning än vad goda kunskapar i
latin kunde ha inneburit.
Det är först efter slaget vid Brännkyrka 1518 som vi kan lämna myternas värld och
komma i kontakt med den historiske personen Gustav Eriksson. Med undantag av
ett brev från 1517 där Gustav anklagades för medhjälp i ett övergrepp på
riksrådet Peder Turesson (Bielke) är det nämligen först i efterspelet till
detta slag som Gustav
gör entré i de historiska källorna. Han blev utsedd att ingå i en sex man stark gisslan som
skulle garantera den dansk-norske kungen Kristian II:s säkerhet vid de
planerade förhandlingar med riksföreståndaren Sten Sture i Österhaninge.
Dessvärre valde kungen att inte komma till det avtalade mötet och åkte hem
till Danmark med sin gisslan som placerades ut på olika slott som
fångar. Gustav hamnade på den lilla jylländska ön Kalø vars slott ägdes av
en avlägsen släkting till honom. Fångenskapen var mycket mild men efter ett
år flydde han till Lübeck där han sedan vistades under åtta månader. Den
31 maj 1520 var Gustav åter i Sverige när han landsteg vid Stensö udde
strax söder om Kalmar. Vid denna tid hade Sten Sture besegrats och blivit
dödligt sårad av Kristian II:s trupper i slaget vid Bogesund. Större delen
av Sverige kontrollerades av danska trupper och endast de starka
fästningarna i Stockholm, Nyköping, Stegeborg, och Kalmar. Gustav tog sig in
i Kalmar slott som han dock lämnade kort efter. Enligt Peder Swarts krönika
berodde detta på att han hade uppmanat de missmodiga knektarna att fortsätta
försvaret mot danskarna men blivit hotat om livet av dessa. Emellertid gav
Kalmar slott upp först tre månader efter Gustavs avfärd, vilket innebär att
krönikans uppgifter inte är trovärdiga, och eftersom Gustav inte sökte upp
något av de andra slotten som gjorde motstånd verkar det snarare som att det
var Gustav själv som tvekade över ifall det var klokt att fortsätta kämpa
mot Kristian II.
Nästa säkra hållpunkt i Gustavs liv är efter överenskommelsen mellan
Sturepartiet och Kristian II som avslutade stridigheterna. En vän till
Gustav hade blivit inbjuden till Kristian II:s kröning och uppmanade honom
att följa med. Gustav hade dock inget förtroende för denne kung som så
svekfullt hade tagit honom tillfånga när han var dennes gisslan och han
avstod därför från att åka till Stockholm. Men händelsen visar ändå att han
befann sig i Eksjötrakten oktober 1520, vilket tyder på att han under fyra
månaders tid hade gömt sig i Småland istället för att delta i det pågående
kriget. Därifrån tog han sig till sin faders gård i Rävsnäs utanför Gripsholm
där han träffade den gamle ärkebiskopen Jakob Ulvsson som också försökte
övertala honom att komma till kröningsfesten. Men Gustav var fortfarande
misstänksam mot Kristian II och det skulle visa sig att han gjorde helt rätt
att inte lita på dennes löften. Kröningsfesten förvandlades på den fjärde
dagen till Stockholms blodbad då kungen såg till att avrätta alla
potentiella upprorsmän. För Gustav innebar blodbadet den 8-9 november en
personlig katastrof eftersom hans far och två morbröder var bland dem som
blev halshuggna och hans mor och tre systrar hamnade i dansk
fångenskap som endast en av systrarna skulle överleva. Hela Gustavs familj
hade krossats och dess egendomar konfiskerades av kungen. Eftersom blodbadet
inte heller begränsades till Stockholm utan fortsatte över hela Sverige med
avrättningar av gamla Sture-anhängare var Gustav tvungen att fly illa
kvickt. Han valde att fly till Dalarna med förhoppningen att kunna uppvigla
dalkarlarna att göra uppror mot Kristian II.
Gustav Vasas äventyr under färden genom Dalarna i december 1520 är en av
de mest kända episoderna i svensk historia. Återigen är dock de flesta av
dessa äventyr tillrättalagda historier från Peder Swarts krönika eller helt
uppdiktade historier från ännu senare källor. Till exempel står det
ingenstans i Peder Swarts krönika att Gustav Vasa skulle ha jagats av danska
knektar, tvärtom blev Gustav hjälpt av den ende dansk som omnämns i den
källan. De som jagade Gustav Vasa var alltså enbart dalkarlar som stödde
Kristian II. Den bild som Peder Swarts krönika ger av äventyren i Dalarna är
den följande:
Gustav Vasa sökte först upp bergsmannen Anders Persson i Rankhyttan som
han hade träffat under studietiden i Uppsala, men denne blev rädd och
uppmanade honom att fara vidare. Gustav fick istället en tillfällig fristad
hos bergsmannen Arent Persson på Ornäs. På vägen till Arent Persson hade
Gustav gått igenom isen vid ett färjeställe och varit tvungen att sova över
hos färjekarlen medan kläderna torkade. Men under vistelsen hos Arent
Persson fick kungens fogde i Dalarna kännedom om Gustav och försökte ta
honom tillfånga. Gustav flydde därför till en annan skolkamrat från Uppsala,
Prästen Jon i Svärdsjö, som han sedan tillbringade en vecka hos. Färden
fortsatte därefter till Rättvik där han uppmanade bönderna att göra uppror,
men dessa ville avvakta reaktionen från de andra socknarna runt Siljan. Vid
denna tid fick även fogden i Västerås slott kännedom om Gustavs stämplingar
mot kungen och han befallde sina män i Dalarna att fängsla eller döda
Gustav. Men tack vare den ovannämnde dansken Rasmus Jute och
Rättviksböndernas motstånd misslyckades de med
sitt uppdrag. Gustav fortsatte istället till Mora som han nådde under
julhelgen. Fast till skillnad från i Rättvik var allmogen här direkt
avvisande och uppmanade Gustav att ge sig av.
Eftersom det inte verkade finnas något hopp om att starta ett uppror i
Dalarna beslutade Gustav att lämna landet och åka till Norge. Färdmedlet var
dock knappast skidor, den äldsta källan som säger hur det gick till är från
1593 och den hävdar att han använde snöskor. Medan Gustav Vasa färdades mot
Norge ändrade dock allmogen i Mora uppfattning. Traditionellt har man
förklarat denna omsvängning med att de insåg vilken tyrann Kristian II var
när de fick höra förskräckliga nyheter om hans mordiska eriksgata genom
Sverige. En annan förklaring kan vara att Dalarna hade varit hårt drabbat av
kriget och därför önskade fortsatt fred tills de fick kännedom om hur
Kristian II:s politik skulle påverka Dalarnas intressen. Veckorna efter
Stockholms blodbad lanserade nämligen kungen ett nytt handelskompani som
skulle få monopol på Bergsslagens export. Ytterligare påbud om en avväpning
av bondeuppbåden och en ny extraskatt bidrog också till att minska
Kristian II:s popularitet bland allmogen. Gustav Vasa kallades sålunda
tillbaka och valdes till hövitsman av socknarna i Öster- och Västerdalarna i
januari 1521.
|