I den traditionella historieskrivningen har Gustav Vasa
alltid setts som Sturarnas arvtagare. Den politik för att stärka
centralmakten och hävda Sveriges oberoende som riksföreståndarna Sten Sture
den äldre, Svante Nilsson och Sten Stures den yngre bedrev skulle Gustav
Vasa ha fullföljt och fullbordat genom skapandet av en svensk nationalstat. Verkligheten är dock
mer komplicerad eftersom Gustav Vasa redan från början gynnade personer som i det längsta hade
stött Kristian II samtidigt som de överlevande Stureanhängarna sköts åt
sidan. Till skillnad från Sturarnas populistiska bondevänliga politik valde
Gustav Vasa att bygga upp sin maktbas genom allianser med högfrälset som
Sturarna hade legat i konflikt med. Den
opposition som Gustav Vasa mötte efter befrielsekriget kom också
följaktligen från gamla
Stureanhängare. Den främste av dessa var Peder Jakobsson (Sunnanväder) som
hade varit kansler åt både Svante Nilsson och Sten Sture den yngre och som
blev utnämnd till biskop i Västerås 1523, varmed han som ende Stureanhängare
ingick i riksrådet. Ett brev som han hade skickat till
sina vänner blev dock uppsnappat av kungen och dess innehåll var tydligen så
allvarligt att Gustav Vasa beskyllde honom för att vara en förrädare. Ett
möte i Västerås avsatte Peder Jakobsson som biskop och samma öde drabbade
dessutom
hans domprost Knut Mickelsson som hade förargat Gustav Vasa genom att försvara
biskopen under mötet.
Det som återstod av själva Stureätten var Sten Stures änka Kristina och deras
två söner Nils och Svante som under befrielsekriget hade varit fängslade i
Danmark. Efter hemkomsten till Sverige allierade sig Sturarna med Berend von
Melen som hade fått Kalmar län som förläning men som efter det misslyckade
krigståget på Gotland 1524 hade fallit i onåd hos kungen. Berend von Melen
fick sin förläning indragen men vägrade att ge tillbaka den. Istället flydde
han till Blekinge som styrdes av kände sjökaptenen Sören Norby som tidigare
hade kontrollerat Gotland. I Kalmar slott fanns Nils Sture som Sturepartiet
ansåg ha större rätt till tronen Gustav Vasa och även hans moder Kristina
som Gustav Vasa hade funderat på att gifta sig med, men som nu påbörjat diskussioner om giftermål med
Sören Norby. Tillsammans med Sören Norby skrev Berend von Melen brev där de
uppmanade allmogen i Småland att i Nils Stures namn göra uppror mot kungen.
Den här farliga alliansen var Gustav Vasa tvungen att krossa så snabbt som
möjligt och en här samlades ihop för att inta Kalmar slott, vilket skedde
den 20 juli 1525. Enligt Gustav Vasa togs slottet genom stormning, men mer
trovärdiga uppgifter säger att besättningen kapitulerade mot löften om fri
lejd. Trots löftet skulle Gustav Vasa därefter svekfullt ha avrättat de ca
60 knektarna. Under sommaren 1526 fördrevs sedan Sören Norby från Blekinge av danska
trupper varmed Gustav Vasa blev av med ännu ett orosmoment. Kristina blev i sin
tur neutraliserad som hot genom giftermålet med Johan
Turesson (Tre rosor) 1527, denne var son till Gustav Vasas rikshovmästare
Ture Jönsson.
De bittra prelaterna Peder Jakobsson och Knut Mickelsson som hade
avskedats av Gustav Vasa i september 1523 begav sig senare till Dalarna där
Sturarna av tradition hade kunnat räkna med stöd. På ett sätt som påminde om
det Gustav Vasa hade gjort för bara fyra år sedan började de i slutet av
1524 att uppvigla dalkarlarna. De beskyllde Gustav Vasa för att ha tagit
Sten Stures änka och barn tillfånga och fördrivit gamla trogna tjänare till
riket för att istället ge slott och förläningar till landsförrädare.
Missnöje med nya extraskatter och de lutherska idéer som spreds från kungens
kansli bidrog också till att skapa oro bland allmogen. Men det "första
dalupproret" som det har kommit att kallas tog aldrig någon fart och
prelaterna flydde till Norge sommaren 1525. Gustav Vasa själv begav sig till
Dalarna med sina knektar i oktober och gav de rädda och ångerfulla
dalkarlarna en ordentlig utskällning på tinget vid Stora Tuna. Uppviglarna
Peder Jakobsson och Knut Mickelsson lockades tillbaka till Sverige året
efter mot löften om fri lejd. Men Gustav Vasa höll inte sitt ord utan
fängslade dem och tvingade dem iklädda trasiga korkläder till ett skymfligt
intåg i Stockholm sittandes bakbundna och bakvända på utsvultna hästar.
Prelaterna blev sedan dömda till döden och avrättades i februari 1527.
Strax efter avrättningarna av de gamla Stureanhängarna bröt nya
oroligheter ut i Dalarna. Detta var i princip en repris av det första
dalupproret då Stureanhängare återigen utnyttjade missnöjet med skatterna
och de lutherska angreppen mot den katolska kyrkan för att uppvigla
dalkarlarna mot Gustav Vasa. Men detta uppror bedömdes uppenbarligen som
mycket allvarligare av kungen än det förra eftersom han satte igång en
intensiv propagandaapparat för att svärta ner dess ledare, den gamle
riksföreståndarens fjortonårige son Nils Sture. Gustav Vasa förnekade att
upprorsledaren var Nils Sture och kallade honom för Daljunkern, senare
hävdade han att Nils Sture var död och att Daljunkern i själva verket var en
simpel stalldräng vid namn Jöns Hansson. Historikerna har i de flesta fall
accepterat Gustav Vasas version även om påståendet att Daljunkern var
identisk med Jöns Hansson är uppenbart felaktigt. Men både oberoende
vittnesmål och kungens eget agerande tyder starkt på att Daljunkern
verkligen var Nils Sture. Det enda som egentligen talar för Gustav Vasas
version är ett brev från Nils Stures moder där hon hävdar att hennes son var
död, men detta brev kan mycket väl ha skrivits mot hennes vilja. Fast även
om Gustav Vasa var oroad av upproret tog inte heller det andra dalupproret,
eller Daljunkerns uppror som det också kallas för, någon fart trots en
lovande inledning. Daljunkern flydde till Norge, men på grund av ett falskt
rykte om kungens död gjorde han senare åter ett misslyckat infall i Sverige.
I februari 1528 återvände den i allra högsta grad levande Gustav Vasa och
hans knektar till Dalarna. Kungens räfst blev denna gång hårdare och de
ledande upprorsmännen greps vid tinget och avrättades på fläcken. Daljunkern
själv begav sig via Norge till landsflykt i Rostock där han på Gustav Vasas
uttryckliga begäran inte utlämnades till Sverige utan blev avrättad av
stadens myndigheter.
Ett av motiven till dalupproret var böndernas konservativa motvilja mot
reformationen. Denna hade fått sitt slutliga genombrott i Sverige vid
riksdagen i Västerås 1527 som pågick samtidigt som "Daljunkern" Nils Sture
fortfarande kontrollerade Dalarna. Även om Gustav Vasa hade lyckats med sitt
tilltag denna gång var det många bland såväl allmogen som frälset som tyckte
att han hade gått för långt. Nästa stora utmaning mot Gustav Vasas styre var
mer allvarlig än dalupproren och har kommit att kallas Västgötaherrarnas
uppror trots att det egentligen började i nordvästra Småland där en fogde
mördades av bönderna i april 1529. Ett upprorsmanifest i Jönköpings stads
och en rad kringliggande häraders namn skrevs den 5 april och uppmanade
östgötarna att göra uppror mot kungen som var den "onde konung Kristians
like". Gustav Vasa beskylldes för ett "okristligt regemente" och
för att ha infört "lutherskt kätteri" samt ha fördrivit biskopar och
munkar. Fyra dagar sedan skickades ett brev med samma innehåll till
Västergötland. Resningens tyngdpunkt försköts sedan till Västergötland när
det västgötska landstinget tillsammans med biskopen i Skara och sju riksråd
den 20 april uppsade sin trohet till kungen. Ytterligare uppmaningar om att
ansluta sig till upproret skickades till Värmland och landskapen norr om
Mälaren, en av västgötaherrarnas söner hade redan börjat uppvigla bönderna i
Gästrikland. Det tycktes som ett uppror som omfattade hela riket höll på att
utvecklas och Gustav Vasas dagar som kung verkade vara räknade.
Gustav Vasa insåg dock faran med det nya upproret och satte genast igång
med åtgärder som skulle splittra och begränsa resningen. Genom att snabbt
börja förhandla med östgötarna fick han dem att förbli trogna mot löften att
begränsa reformationen. Östgötabönderna lovade dessutom att medla mellan
kungen och västgötabönderna varmed Gustav Vasa snart lyckades förmå även dem
att hålla sig lugna. Detta skedde redan den 25 april och Gustav Vasa lovade
dem att "alla goda gamla kristliga sedvänjor må stärkas och vid makt
hållas och att det lutherska kätteriet och dess onda seder därmed platt
nedtryckas". Upproret hade brutit ut och spridit sig mycket snabbt men
Gustav Vasa hade varit ännu snabbare med att kväsa det. Det som återstod var
bara Västergötlands frälse som visserligen kunde uppbåda hundra ryttare men
som omgående tappade modet. Biskopen i Skara och rikshovmästaren Ture
Jönsson flydde till Danmark men två andra ledare fångades in och blev
avrättade. Löftet att bekämpa det "lutherska kätteriet" ändrades sedan till
att omfatta kätteri i största allmänhet och reformationen kunde därmed
fortsätta obehindrat.
Det sista dalupproret som även är känt som "klockupproret" bröt ut i mars
1531 efter att Gustav Vasa hade krävt en kyrkklocka från varje socken i
skatt. Dalarna vägrade att betala skatten och försökte sprida upproret till
andra delar av landet. Men Gustav Vasa var vid det här laget mycket van vid
att bekämpa uppror. Med hjälp av eftergifter och rena lögner begränsades
upproret till Dalarna vars allmoge började få kalla fötter och bad om
förlåtelse för det besvär de hade orsakat. Gustav Vasa nonchalerade först
deras böner men när Kristian II vid samma tid landsteg i Norge för att
försöka vinna tillbaka sina riken valde Gustav Vasa att försonas med
dalkarlarna och gav dem amnesti den 7 november. Kristian II:s återkomst
misslyckades och han togs tillfånga av danskarna det följande året. Detta
innebar att Gustav Vasa återigen kunde koncentrera sig på Dalarna som han
tillsammans med frälseuppbådet i början av 1533 marscherade in i. Trots den
utfärdade amnesti och det faktum att ingen av kungens män hade blivit dödad
i något av de tre dalupproren blev Gustav Vasas tredje räfst i Dalarna
mycket hård med många avrättningar och fängelsedomar som följd. Dalarna
skulle aldrig mer göra uppror mot Gustav Vasa.
|