Det finns många olika förklaringar till varför Olof fick sitt tillnamn Skötkonung.
I de isländska sagorna kallades han vanligen för Olav den svenske (Óláfr sœnski)
för att skilja honom från de norska kungarna Olav Tryggvason och Olav
Haraldsson (den helige). Men de kände även till namnet Skötkonung och i
Hervararsagan ges följande förklaring till detta tillnamn:
Deras son hette Olof,
och han blev kung i Svitjod efter kung Erik. Han var då ännu ett barn och
svearna bar omkring honom, och de kallade honom därför Olof Skötkonung men
senare Olof den svenske.
Denna text, som sannolikt är
från första halvan av 1100-talet även om den är endast känd som en del av
Hervararsagan som skrevs ned i slutet av 1200-talet, kopplar ihop namnet Skötkonung med
det isländska ordet "skaut" som betyder kappflik.
Olof ska alltså som barn ha burits omkring insvept i en kappflik. Men
även om man kan hävda att denna teori är den äldsta av alla kända
förklaringar är den förmodligen lika osannolik som de flesta av de yngre
teorierna som nämns nedan. Med tanke på att Olof deltog i slaget vid Svolder efter bara ungefär sju års regering och eventuellt i ett vikingatåg
mot England år 994 kort efter sitt trontillträde är det inte troligt att han
var ofödd eller ett litet barn vid sitt trontillträde. Han hade dessutom två
bortgifta döttrar år 1020. Förklaringen är helt enkelt en isländsk
folketymologi.
En annan folketymologi har hämtats från sagornas berättelse om Erik
Segersälls konflikt med sin brorson Styrbjörn. Denne hade krävt att ärva sin
faders ställning som Erik Segersälls medregent och en fantasifull
beskrivning av händelsen gör gällande att Erik förhindrade Styrbjörn att bli
kung genom att låta sin ofödde son Olof bli medregent medan han fortfarande befanns sig i
sin moders sköte, därav benämningen Skötkonung. Att namnet syftar på
moderns sköte ligger också till grund för en hypotes som går ut på att Olof hade
blivit född genom kejsarsnitt.
Till avdelningen vilda gissningar utan stöd från källorna kan även läggas
till tolkningen att Skötkonung ursprungligen var
"skotkonung" och syftade på att Olof Skötkonung kan ha
vistats i Skottland. Eller att Skötkonung haft betydelsen "samlare".
Anhängarna av den pseudovetenskapliga Västgötaskolan har lanserat den
långsökta teorin att Skötkonung var en dialektal benämning som betydde "Götkonung".
Även detta är en renodlad
folketymologi som dessutom baseras på uttalet i moderna dialekter av
västgöte och inte på
vikingatidens uttal. Sj-ljudet kom in i det svenska språket långt senare och
påståendet att namnet på folkstammen söder om Tiveden någon gång
skulle ha stavats "skötar" är helt absurt.
Om vi överger folketymologierna till förmån för teorier som har
lingvistiskt stöd så finns det en teori som utgår från västgötalagen
påstående om att Olof Skötkonung hade donerat Husaby till Skara stift, det vill säga
en "skötning" av jord till Kyrkan. Skötkonung skulle då kunna
översättas med "Gåvokonung". För att spinna vidare på denna
tolkning har även en hypotes om att namnet "skötkonung" hittades på i slutet
av 1200-talet för att ge stöd åt Skara stifts anspråk på tidigare kunglig
mark. Ett problem med den hypotesen är emellertid att Hervararsagan
innehåller ett belägg som sannolikt är betydligt äldre. Visserligen skrevs
den ned först i slutet av 1200-talet men det blir märkligt att namnet hade
hunnit sprida sig till Island så snabbt och dessutom med en helt annan
förklaring.
Ännu en tolkning med en
kontroversiell slutsats går ut på att tillnamnet ursprungligen
skulle ha varit "Skattkonung"
med betydelsen "lydkung" (i så fall under den danske kungens överhöghet).
Denna tolkning kan emellertid inte ledas i bevis eller ens stödjas av
antydningar i källorna. Tvärtom så motsäger uppgifter från Adam av Bremen
och Snorre Sturlasson denna tolkning. Det är alltså en teori som kräver en
extremt nitisk källkritik samt inga krav på belägg för att bli trodd. En
äldre variant av tolkningen "skattkonung" som är mindre orimlig går
ut på att Olof var lydkung till sin son Anund Jakob. Den varianten stödjer
sig på Snorre Sturlasson som påstår att Olof hotades av upprorsmän som ville
insätta hans son som kung istället. Fast enligt Snorre Sturlasson ledde
hotet om uppror till att Anund Jakob gjordes till en jämbördig medkung och
inte till en överkung. Framhärdar man i att tolka Skötkonung som "lydkonung"
bedriver man en märklig källkritik där man använder sig av
smörgåsbordsprincipen och plockar ut de uppgifter man gillar och avfärdar
resten trots att de är lika trovärdiga.
Andra tolkningar av "Skötkonung" med betydelsen "skattkonung"
har också lanserats och ska då syfta på att Olof kan ha varit först med att
införa den avgift som skulle betalas för utebliven ledungstjänst, vilket
senare omvandlades till en permanent skatt. Eller att han betalade
peterspenning till påven eller någon annan skatt till ärkebiskopen i Bremen.
För de förstnämnda hypoteserna finns det emellertid inga som helst belägg i
källorna. Den tredje förklaringen kan däremot hämta stöd från Adam av Bremen
som hävdade att Olof Skötkonung skickade "ofantliga gåvor till ärkebiskop Unwan".
Frågan är dock om dessa gåvor var så omfattande att de kan motivera att
nordiska källor kallade Olof för "Skötkonung" på grund av detta. Då är det
snarare lockande att fästa tilltro till den andra förklaringen som har stöd
av källorna. Den baseras på tolkningen "Skattkonung"
med betydelsen "myntkonung". Olof Skötkonung var ju den förste kung
som präglade mynt i Sverige och i flera fornspråk har ordet skatt även haft
betydelsen mynt. Den enda svagheten med den förklaringen är att det inte
finns något belägg för att detta har varit fallet även i fornsvenskan. Men
det kända ordförrådet från tiden innan fornsvenskan (före 1220) är så litet
att det inte kan uteslutas att ordet skatt tidigare kunde ha haft betydelsen
"mynt". Och i jämförelse
med de andra förklaringarna får väl "myntkonung" betraktas som
den mest trovärdiga tolkningen.
Åter till
huvudartikeln eller läs de andra fördjupningsartiklarna:
Läs även om sönerna och efterträdarna
Anund Jakob och
Emund den gamle.
|