Blot-Sven
Den äldsta källan som nämner Blot-Sven är med största sannolikhet Are
Frode som omkring år 1120 tros ha författat en svensk regentlängd som först
var en
del av hans numera förlorade Islendingabok, men som har bevarats som
en bilaga till
Hervararsagan. Senare isländska sagor har
sannolikt hämtat sina uppgifter om Blot-Sven från Are Frodes skildring,
och detta bör även gälla Orknöjarlarnas saga från cirka 1190 som vid sidan av
Hervararsagan innehåller den enda detaljerade beskrivningen av Blot-Svens
uppror (den finns citerad i artikeln om Inge den äldre).
Bortsett från genealogiska spekulationer innehåller ingen senare isländsk
källa fler detaljer om Blot-Sven än dem som återfinns i Hervararsagan och
som citeras nedan:
Inge
hette Stenkils son som svearna gjorde till kung närmast efter Håkon.
Inge var länge kung, vänsäll och väl kristen; han förbjöd blotandet i
Svitjod och befallde att allt folket där skulle kristnas, men svearna
trodde alltför mycket på hednagudarna och höll fast vid sina gamla seder.
Kung Inge gifte sig med en kvinna som
hette Mö; hennes brors namn var Sven. Ingen var så älskad av kung
Inge som han, och därför blev Sven en mycket mäktig man i Svitjod. Svearna tyckte att kung Inge hade
förorättat dem genom att bryta mot gammal landslag, när han ville ändra
mycket som hans far Stenkil hade respekterat. På ett ting som svearna höll
med Inge fick han välja mellan att antingen hålla fast vid gammal lag eller
också lämna ifrån sig kungadömet. Då talade kung Inge och sade att han inte
ville överge den tro som var den rätta. Svearna skrek åt honom, överöste
honom med stenar och drev bort honom från lagtinget.
Sven, kungens svåger, stannade kvar på tinget. Han erbjöd
svearna att ställa till blot för deras räkning om de ville ge honom
kungadömet. Alla sade ja till Svens erbjudande, och han valdes då till kung
över hela Svitjod. En häst leddes
fram på tinget, höggs i stycken och delades ut för att ätas, medan
offerträdet rödfärgades med blodet. Så övergav alla svearna kristendomen,
införde offren på nytt och drev bort kung Inge; han for iväg till
Västergötland. Blotsven var nu kung över svearna i tre år.
Kung Inge for med sin hird och några
andra män – tillsammans en obetydlig styrka; han red österut över Småland
och Östergötland och vidare in i Svitjod. Han red oavbrutet natt och dag
och överraskade Sven tidigt om morgonen. De bemäktigade sig husen tände eld
på dem och brände till döds allt folk som fanns där inne. Tjuv hette en länderman som där brann inne; han hade varit en av Blotsvens efterföljare.
Sven kom själv ut ur husen och blev dräpt. Inge tog sedan på nytt
kungamakten över svearna, återupprättade kristendomen och härskade i riket
tills han dog i sjuksäng.
Orsaken till Blot-Svens uppror
anges här och i de andra isländska källorna vara Inge den äldres nit för kristendomen och
förbud mot blotande. Den engelske krönikören Ailnoth av Canterbury som skrev
om Sankt Eskil förklarade däremot den hedniska reaktionen med att skördarna
hade slagit fel, vilket fick svenskarna att frukta de gamla gudarnas vrede och
tvivla på den nye gudens makt.
Hervararsagans detaljerade skildring av Blot-Sven förefaller vid första
anblicken vara en trovärdig beskrivning av en hednisk reaktion i Sverige som
bör ha ägt rum omkring 1080. Men vid en närmare granskning och jämförelse
med andra källor visar den sig
innehålla märkliga detaljer och det finns därför skäl att tro att denne Sven är påhittad.
Blot-Sven är till exempel inte omnämnd i västgötalagens kungalängd från ca
1240. Argumentet att Blot-Sven förmodligen inte räknades som kung i det
kristna Västergötland är inte giltigt eftersom den borde åtminstone ha nämnt
honom som motståndare till Inge den äldre ifall han hade varit känd i
Sverige i mitten av 1200-talet. Den första svenska källa som omnämner honom
är Eskilslegenden från slutet av 1200-talet som sätter Sankt Eskils
martyrdöd i samband med Blot-Svens uppror. Helgonlegender är emellertid
notoriskt opålitliga och det kan inte uteslutas att författaren till
helgonlegenden fått sin information om Blot-Sven från de isländska källorna
(mer om detta nedan).
Ytterst verkar därför alla upplysningar om Blot-Sven härstamma från Are
Frodes regentlängd över svenska kungar. Märkligt nog är Blot-Svens uppror
mot Inge den äldre i princip identiskt med Adam av Bremens berättelse om hur
sveakungen Anund från Ryssland omkring 1070 blev avsatt eftersom denne
vägrade att blota till de hedniska gudarna. Denne Anund nämns enbart av Adam
av Bremen och förbigås med tystnad av Are Frode. Det har därför antagits att
Adam kanske har förväxlat Inge den äldre med Anund. Men med tanke på
att Adam berättade om en händelse som utspelade sig samtidigt som han skrev
sitt verk och som dessutom hade en central betydelse för hans ämne (den
kristna missionen) är det mer troligt att det är Are Frode, som skrev sin
svenska regentlängd 50 år senare, som har gjort sig
skyldig till en förväxling. Eventuellt hade Are Frode fått sina upplysningar
från just Adam av Bremens verk, men även den isländske skalden Markús Skeggjason
eller den blivande isländske biskopen Gissur Isleifsson är möjliga källor (båda
hade vistats i Sverige, senast 1084 respektive 1082).
Bortsett från likheterna med Anund från Rysslands öde finns det fler
suspekta detaljer i bilagan till Hervararsagan. Det sätt som Blot-Svens uppror skildras i sagan har
karaktären av en moraliserande berättelse av ett slag som användes av
kristna predikanter (Are Frode var en präst). Syskonparet Sven och Mö kan
ses som symboler för det svenska
folket som förfördes av hedendomen (namnen betyder man och kvinna) medan
Inge som den idealiske kristne kungen är orubblig inför hedningarnas krav.
Att namnen i sagan kan vara påhittade understryks också av att en av
Svens hantlangare bär namnet "Tjuv". Enligt samma saga skulle Inge ha varit
gift med Mö trots att trovärdiga källor anger att hans drottning hette
Helena. De kulturella och geografiska beskrivningarna av de hedniska sedvänjorna och Inges resväg när han krossade Blot-Svens uppror är
också en
redovisning av allmänt kända kunskaper på Island och de innehåller inga
detaljer som avslöjar att det är något annat än en utbrodering av en från
början mycket knapphändig notis.
Det är också underligt att en så kraftig hednisk reaktion överhuvudtaget
hade kunnat uppstå så sent som ca 1080 (för att inte tala om två gånger) när
kristendomen vid den tiden var dominerande i Mälardalen. Det har därför
antagits att de flesta av dessa kristna var "dåligt kristnade" som gärna
ville kombinera kristendomen med asatron och som reagerade med bestörtning
när den valde kungen vägrade att blota. Men för att kungar ska kunna
avsättas krävs det också att det finns hedniska kungaättlingar tillgängliga
som kan väljas istället. Samhällseliten blev emellertid kristnad långt innan
det vanliga folket lät döpa sig. Händelserna förutsätter därför mer eller
mindre att det rådde tronstrider mellan olika kungakandidater vid tiden för
avsättningen, och under vilka bristen på stöd från hedningarna kunde ha lika
stor betydelse för en kungs framgång som ifall dessa hade aktivt deltagit i
striderna. Dessutom är tanken att två kungar på kort tid skulle ha avsatts
på grund av att de vägrade att blota märklig med tanke på att båda parter
borde ha blivit klokare av den första erfarenheten och på så sätt undvikit
att en ny blot-ovillig kung valdes eller att en nitisk kristen avstod från att
kandidera till kung om han ändå visste att han skulle bli avsatt vid nästa
blottillfälle. Troligen är kärnan av sanning bakom dessa historier därför den att Are Frode på något sätt hade
hört talas om hur Anund från Ryssland avsattes som kung ca 1070 när denne
vägrade att blota, och då förväxlat denne för honom okände kung med den
välkände Inge den
äldre. Anunds öde, som nämns kortfattat i Adam av Bremens verk från samma
tid, är identiskt med Hervararsagans skildring av Inge och Blot-Sven.
Antingen har alltså två källor bevarat minnet av varsin händelse som inte
bara är identiska utan också utspelades vid samma tid, eller så är det samma
händelse som har bevarats i två olika varianter i varsin källa. Det
tillstånd av tronstrider som bör betraktas som en förutsättning för en sådan
händelse är också mer än väl uppfyllt för Anund av Rysslands del medan vi
saknar belägg på något sådant för Inges regeringstid om vi bortser från
Hervararsagans skildring av Blot-Svens uppror. De tveksamma
detaljer som finns i Hervararsagans berättelse gör det än mer sannolikt att Are Frode har förväxlat
Anund med Inge och att samma händelse därmed har kopierats och broderats ut
med fler detaljer så att det förvandlades till en allegorisk berättelse som
hyllade en kristen furste. Fast ifall Blot-Sven trots allt var en historisk
person är det möjligt att han snarare var verksam vid Anunds avsättning än
vid Inges. Ett argument för att
Hervararsagans skildring av Blot-Sven är korrekt har hämtats från de två
påvliga brev som skickades till Inge den äldre i början av 1080-talet. I det
senare benämns denne som kung över visigoterna, vilket har tolkats som
"västgötarna" och därmed ett tecken på att han inte längre var kung över
svearna. Denna förklaring är emellertid osannolik och titeln ska snarare ses
som det första belägget på den göticistiska historieskrivningen. Detta
diskuteras mer utförligt i artikeln om Inge den äldre.
I de svenska källorna kallades Blot-Sven först för "Sveno Idolatra"
(avgudadyrkare) och "Sven Blodkarl". Det tog ett tag innan de svenska
historieskrivarna insåg att "blot" syftade på hedniska riter och inte på
"blod", för enligt Eskilslegenden kallades han för blodkarl (homo
sanguinis) eftersom "han tillät drickandet av djurens blod". I
Hervararsagan som är den äldsta källan kallas han bara för Sven, men i
Orknöjarlarnas saga från ca 1190 har han fått det välkända namnet Blot-Sven.
Sankt Eskil
När Blot-Sven först omnämns i svenska källor är det som sagt i legenden om
Sankt Eskil. Denne räknas som Södermanlands apostel och ska ha lidit martyrdöden i
Strängnäs när han försökte hindra hedningar från att blota. I dess äldsta
kända form skrevs legenden ned någon gång efter 1268. Men de medeltida
helgonlegenderna har en låg trovärdighet eftersom deras författare inte
strävade efter att ge en sanningsenlig skildring utan i regel hittade på
uppgifter för att framhäva helgonens fromhet. De drog sig inte ens för att
helt sonika kopiera lämpliga textavsnitt från andra helgonlegender. Att
Eskilslegenden hävdar att Eskil verkade under Inge den äldres regeringstid
och att han stenades ihjäl av hedningar under Blot-Svens uppror har därför
litet källvärde. Det kan mycket väl vara så att Eskilslegendens författare
hade hört talas om Blot-Svens uppror från de isländska sagorna och då
placerat Eskil i denna tid för att sätta in hans martyrdöd i ett större
sammanhang. Den äldsta kända källan som omnämner Eskil är Ailnoth av
Canterbury som 1122 skrev att en biskop av förnäm engelsk härkomst vid namn
"Eskillinus" hade dödats av vilda barbarer, vilka beskrivs som "Suethi et
Gothi" (svear och götar). Det äldsta belägget på sörmländsk anknytning
finns i ett brev från påven Gregorius IX i vilket det sägs att en kyrka ska
ha byggts före 1185 i Tuna (senare omdöpt till Eskilstuna) åt dess martyr Eskillus.
Eftersom Adam av Bremen som ca 1072 skrev om Hamburgstiftets historia inte
nämner någon missionär vid namn Eskil har man antagit att dennes mission i
Sverige ägde rum senare. Adam skrev dock bara om sitt eget stifts historia
och hade varken anledning eller vilja att uppmärksamma den mission som inte
bedrevs i Hamburgkyrkans regi. De runstenar med kristna motiv som finns i
Rekarnebygden (nordvästra Södermanland) har också lett till antagandet att
kristendomen kan ha varit etablerad i Sankt Eskils påstådda missionsområde
redan i mitten av 1000-talet. Två av dessa runstenar är så kallade
Ingvarsstenar som restes till minne av ett vikingatåg som slutade med
katastrof år 1041.
Blot-Svens familj Utöver de
ovannämnda Ingvarsstenarna skildras det katastrofala vikingatåget 1040-1041
mot Särkland i den isländska "Ingvar Vittfarnes saga". Enligt denna saga, som
skrevs ned på isländska omkring 1300 (troligen en översättning av en saga på
latin som skrevs i slutet av 1100-talet), hade vikingatågets ledare Ingvar
Vittfarne en son vid namn Sven som senare reste i sin fars fotspår och gifte
sig med en georgisk drottning samt invigde en kyrka i Georgien som blev
Ingvars slutgiltiga viloplats. Eftersom Ingvar Vittfarne tillhörde den
svenska kungasläkten (barnbarns barn till Erik Segersäll) har man velat
identifiera hans son med Blot-Sven. Det stora problemet med denna
identifiering är dels att sagan inte säger någonting om att Sven skulle ha
blivit svensk kung, vilken rimligen borde ha gjorts ifall han var samme
person som Blot-Sven. Dessutom är berättelsen om Ingvar Vittfarnes son
förmodligen ett påhittat tillägg till sagan som syftade till att ge
skildringen ett lyckligare slut. Ingvar Vittfarne var bara 25 år när han dog
och han hade tillbringat hela sitt vuxna liv utomlands i krigstjänst. Det
fanns alltså lite tid för honom att kunna bilda familj. Sagan är även på
andra ställen fylld
av tillägg med kristna motiv som rimmar illa med det vi vet om sådana
vikingatåg. Berättelsen om Svens resa i sin fars fotspår är troligen bara en i
raden av dessa förvanskningar av den ursprungliga händelsen så även om
Blot-Sven har existerat är det mycket osannolikt att han var son till Ingvar
Vittfarne.
Uppgiften i "Langfeðgatal" att Blot-Sven var far till en kung Kol
som av svearna kallades för Erik Årsäll är inte heller trovärdig och
kommenteras mer utförligt under nästa rubrik. Ifall "Langfeðgatals"
uppgift är korrekt skulle det innebära att Blot-Sven var stamfar till den
östgötska Sverkerska ätten. Det är denna koppling som har lett till det löst
underbyggda antagandet att Blot-Sven själv skulle ha varit östgöte. Lustigt nog
har man även hävdat att den Erikska ätten skulle ha härstammat från
Blot-Sven. I en svensk annal från omkring 1300 hävdas nämligen att Erik den
heliges mor var Cecilia Svensdotter som var syster till Ulf jarl och Kol.
Att det är Blot-Sven och hans son Kol som beskrivs som Cecilias far och bror behöver det inte råda
något tvivel om. Men en så sen källa har låg trovärdighet och är troligen en
konstruktion baserat på såväl isländska och inhemska genealogiska uppgifter
som i sin tur kan misstänkas vara gissningar på de olika sveakungarnas släktförbindelser.
Ett till synes mycket övertygande bevis på Blot-Svens existens är en runsten i Balingsta socken sydväst om Uppsala (U 861):
Sigþorn ... ræisa stæin ok bro gærva at Adiarf,
sun, ok at Møy, dottur sina, Æiþorn ok Svæinn ok Vigþo[rn] ...
Sigtorn .. resa sten och göra bro efter Ådjärv (sin) son och efter Mö sin
dotter, Etorn och Sven och Vigtorn ...
I denna runsten nämns både en kvinna vid namn Mö och en man som hette
Sven, vilket givetvis har tolkats som att det är Hervararsagans Blot-Sven
och hans syster Mö som åsyftas. Fast runstenen bevisar inte att Hervararsagans uppgift är sann
eftersom släktskapet mellan Sven och Mö inte framgår på denna skadade
runinskrift. Enligt runstenen var
Mö dotter till Sigtorn och syster till Ådjärv, därefter nämns tre män vid namn
Etorn, Sven och Vigtorn vars relation till de föregående är okänd eftersom
runstenen är ofullständigt bevarad. Men eftersom Sven nämns i ett annat
sammanhang än Ådjärv var han troligen inte bror till Mö, vilket han måste ha
varit om runstenen ska kunna bekräfta Hervararsagans skildring. Att namnen
Sven och Mö nämns på samma runsten är inte heller så märkvärdigt som det
först kan tyckas vara, för Sven är faktiskt det allra vanligaste namnet på
våra runstenar och det är därför inte
alls märkligt att det återfinns på en runsten som innehåller hela fem mansnamn.
Dessutom tyder runstenens placering i Uppland på att den
nämnda familjen var
uppländsk och inte östgötsk som Langfeðgatals släktskap mellan Blot-Sven och
den Sverkerska ätten skulle kunna tyda på. Eftersom runstenen vid sidan av Hervararsagan är det enda belägget på att
"Mö" (= kvinna) har använts som personnamn har man också hävdat att
Mö inte var ett riktigt namn utan egentligen syftade på den Helena som
enligt trovärdiga källor ska ha varit Inge den äldres drottning. För att
stödja detta har en tolkning av namnet Mö lanserats som går ut på att det
var en äldre nordisk benämning på "nunna". Helena gick nämligen i kloster
efter Inges död. Detta skulle i så fall förklara varför Helena kallas för
Mö, men det förklarar inte varför Svens hantlangare kallas för Tjuv i sagan. Den enklaste förklaringen
är därför att inget av dem är några riktiga namn. Och ifall Mö trots allt har existerat så
kan hon mycket väl ha varit en helt
annan person än Helena. Accepterar man tanken att Blot-Svens uppror riktade
sig mot Anund och inte Inge, kan Mö istället ha varit drottning till Anund från Ryssland.
Fast det är förstås lika möjligt att Inge den äldre helt enkelt var gift två
gånger.
|