Örjan Martinsson
| |
Erik Segersäll blev troligen kung omkring 970 och hade ett tag sin bror Olof som
medregent. En av deras åtgärder som kungar kan ha varit grundandet av
Sigtuna eftersom de arkeologiska fynden tyder på att detta skedde på 970-talet
enligt en fastställd stadsplan. När Olof dog (någon gång under 970-talet) gjorde hans son Styrbjörn
anspråk på tronen och denna konflikt kulminerade i det berömda slaget vid Fyrisvallarna där Erik segrade och Styrbjörn stupade. Erik Segersälls
framgångar fortsatte och han erövrade sedan Danmark som han regerade över
till sin död. Erik Segersälls välde omfattade troligen även Västergötland
eftersom han enligt de isländska sagorna gav detta landskap som underhållslän till Sigrid Storråda efter att han skiljde sig från henne.
Under tiden i Danmark konverterade han också till kristendomen, men återgick
senare till hedendomen. Omkring 993 dog han av sjukdom och efterträddes av
sin son Olof Skötkonung.
Erik Segersäll är vid sidan av Olof Skötkonung den vikingatida sveakung
som vi har mest kunskap om. Före Erik Segersäll har vi bara mer eller mindre
pålitliga notiser om enskilda sveakungar. Det finns inte ens tillräckligt
med information för att ställa upp en trovärdig regentlängd. Men med Erik
Segersälls bedrifter, som de historiska källorna har mycket att berätta om, upphör
förhistorien och vi kommer in på historisk tid. Därför inleds de flesta
svenska regentlängder
med Erik Segersäll vars tillnamn
betyder "den segerrike (Eiríkr inn sigursæli på isländska).
Ett liknande tillnamn återfinns i Adam av Bremens verk
där han kallas för "den mäktige" (potentissimus). I en
isländsk saga om Olav den helige kallas han emellertid för "Erik Årsäll".
Någon samlad levnadsbeskrivning över Erik Segersäll finns dock
inte utan vi har bara ett antal episoder som berättas av olika källor. Vilka
dessutom i en
rätt liten grad överlappar varandra. Detta gör det svårt att jämföra
källornas trovärdighet och det mesta som står i dem har också blivit
starkt ifrågasatta. I synnerhet frågan om vem som var hans drottning
eftersom
källorna är motstridiga.
|
Genealogi och kronologi
Enligt den isländska traditionen var Erik Segersäll och hans bror Olof
söner till Björn Eriksson som hade regerat Sveariket länge. Snorre Sturlasson anger
Björns regeringstid till 50 år. Björn
hade i sin tur efterträtt sin far Erik Emundsson som var samtida med Harald
Hårfager och som hade dött tio år efter att denne hade enat Norge.
Trovärdigheten på denna genealogi är rätt låg eftersom den även angiver att
Erik Emundsson var brorson till den kung Björn som troligen är identisk med
sveakungen som bjöd in Ansgar att missionera i Birka år 829. Om Erik
Segersäll dog omkring 993 skulle Sveariket alltså ha styrts av bara fyra
generationer kungar under en tid på minst 164 år. Eftersom tre kungar som nämns i Rimberts Ansgarsvita och i Adam av Bremens verk dessutom inte förekommer i den
isländska regentlängden över Sverige så är det lätt att dra slutsatsen att den
inte är komplett och att islänningarnas släktträd över sveakungarna är
delvis
påhittat. Ett alternativt familjeträd återfinns i Saxo Grammaticus verk om
Danmarks historia. Där är Erik Segersäll son till en Olof vars bror Björn är
far till Styrbjörn. I den versionen är alltså Erik Segersäll kusin och inte
farbror till Styrbjörn. Fast i just det fallet får nog islänningarnas
uppgifter bedömas som mer trovärdiga. Men frågan om vem som var Erik
Segersälls far är ändå öppen. Om det inte var Björn Eriksson så kan det vara
sveakungen Emund Eriksson som enligt Adam av Bremen var en bundsförvant till
Danmarks kung Harald Blåtand och därför passar in tidsmässigt. I vilket fall
som helst tyder Erik Segersälls namn och sonsonen Emunds namn på att han tillhörde samma ätt som de kungar som enligt Adam av Bremen var hans
företrädare.
Om den isländska genealogin mot förmodan är korrekt blir kronologin av
densamma beroende av tidpunkten på Norges enande (slaget vid Hafrsfjord)
eftersom Erik Segersäll skulle ha blivit kung 60 år efter denna händelse.
Enligt Hervararsagan skulle Harald
Hårfagers död (som skedde omkring år 933) dessutom ha infallit under Erik
Segersälls livstid. På 1800-talet daterades Norges enande till år 872 av en
historiker som utgick från Snorre Sturlassons uppgifter i Heimskringla. En
mer källkritisk forskare hävdade på 1920-talet att enandet snarare skedde
omkring år 900. Senare forskare har återigen hävdat att det skedde mellan
870 och 875 även om de flesta forskare numera anser att slaget vid Hafrsfjord ägde rum under 880-talet. Om den isländska genealogin stämmer bör
Erik Segersäll alltså ha blivit kung någon gång mellan 930 och 960. Men Adam
av Bremens uppgifter om en sveakung vid namn Ring som regerade tillsammans
med sina söner Erik och Emund år 936
och den redan nämnde Erik Emundsson som var samtida med Harald Blåtand (som
regerade Danmark från mitten av 900-talet till 986) gör att det är knappast
troligt att Erik
Segersäll blev kung före 960. Om de tvingas till en datering väljer de
flesta forskare därför årtalet 970 som en mycket ungefärlig angivelse för
början på Erik Segersälls regeringstid.
|
Styrbjörn och slaget vid
Fyrisvallarna
När Erik Segersälls far dog blev han och hans bror Olof medkungar. Men
Olof dog senare i Uppsala efter att ha ätit förgiftad mat. Med Ingeborg
(dotter till Thrond Sulujarl) hade Olof fått sonen Styrbjörn som var
endast tolv år gammal när han blev faderlös. Trots sina låga ålder krävde
Styrbjörn sin arvsrätt att bli kung genom att sätta
sig på sin faders gravhög. Detta är inledningen till Styrbjörns märkliga
livsöde som måste ha fascinerat många skandinaver under vikingatiden och
tidig medeltid. Det har nämligen lämnat avtryck i ett stort antal isländska
sagor samt i Saxo Grammaticus verk. Den mest trovärdiga skildringen är
Knytlingasagan, men den mest innehållsrika är den delvis legendariska Styrbjarnar
þáttr Svíakappa" varifrån den ovannämnda informationen kommer ifrån. Denna saga fortsätter med att berätta att
Erik Segersäll vägrade att låta Styrbjörn bli medkung med motiveringen att han
var för ung, men Erik lovade honom att detta skulle ske när han fyllde
sexton. Styrbjörn var emellertid en mycket stark och oreglerig person som
slog ihjäl en man som hade råkat stöta till honom med ett
dryckeshorn. Svearnas ting ville inte välja honom
till kung eftersom de ansåg honom olämplig som sådan och Erik
Segersäll kände sig manad att istället ge honom 60 välutrustade skepp så att
Styrbjörn kunde lämna Svitjod för
att leva som viking. Tre år senare blev Styrbjörn hövding över de fruktade jomsvikingarna
som höll till i den danska borgen Jomsborg i nuvarande norra Tyskland. En tid efter
detta slöt han en allians
med den danske kungen Harald Blåtand och gifte sig med hans dotter. Styrbjörn var inställd på
att kräva sitt fadersarv med våld och tillsammans med sina jomsvikingar samt
Harald Blåtand och 200 danska skepp invaderade han Sveariket. Väl där lät
Styrbjörn bränna alla skeppen
så att manskapet inte skulle kunna fly från den kommande striden vid
Fyrisvallarna i närheten av Uppsala. Men trots detta flydde Harald Blåtand
och den danska hären när nederlaget var ett faktum och övergav Styrbjörn och
hans jomsvikingar som kämpade till siste man. Den mer trovärdiga Knytlingasagan hävdar
dock att Harald Blåtand flydde redan när Styrbjörn brände
sina skepp och den dansk-patriotiske Saxo
Grammaticus hävdar (troligen felaktigt) att Harald Blåtand aldrig deltog i
krigståget eftersom han var upptagen med att försvara Jylland mot en tysk
attack, Styrbjörn skulle då ha valt att inte vänta på danskarna och gick
till attack enbart med jomsvikingarna som bistånd. Hursomhelst slutade
slaget med ett katastrofalt nederlag för Styrbjörn. Enligt legenden varade
slaget tre dagar och Erik Segersäll lovade kvällen innan den tredje dagen
att ge sitt eget liv till Oden efter tio år ifall han vann slaget. Följaktligen stupade
Styrbjörn med alla sina män och tio år senare avled Erik Segersäll.
Legendens uppgift om att Erik Segersäll levde tio år efter slaget vid Fyrisvallarna
är intressant ur ett kronologiskt perspektiv. Ifall det
stämmer bör slaget ha ägt rum i början av 980-talet och om uppgifterna
om Styrbjörns ålder också stämmer bör Eriks bror och medregent Olof ha
dött under 970-talet. Utöver de många avtrycken i isländska sagor finns det
också ett par runstenar i Skåne som var resta i slutet av 900-talet till
minne åt män "som inte flydde vid Uppsala". Det finns goda skäl att tro att
den strid som åsyftas är den halvt mytiska och halvt historiska kampen
mellan Eriks Segersäll och Styrbjörn Starke.
En mer fullständig genomgång av
vad källorna har att berätta om detta finns på sidan om
Styrbjörn Starke
|
Erövringen av Danmark
Vid sidan av de isländska sagorna är Adam av Bremens verk om
Hamburgstiftets historia den mest betydelsefulla källan till Erik Segersälls liv.
Detta verk
innehåller en episod som inte nämns i sagorna, nämligen
Eriks tid som dansk kung. Bakgrunden till denna var att Danmarks kristne
kung Harald Blåtand hade störtats av sin hedniske son Sven Tveskägg. På
grund av Sven Tveskäggs motstånd mot den kristna kyrkan fick han ett mycket
negativt omdöme av Adam av Bremen som berättar om hur guds straff drabbade
honom. Först förklarade han krig mot slaverna och blev två gånger
tillfångatagen och båda gångerna friköpt mot en ofantlig mängd guld, sedan
kommer ett än värre straff när hans kungadöme erövras av sveakungen Erik
Segersäll:
Svearnas mäktige kung Erik, som hade samlat
en krigshär, talrik som sanden i havet, tågade nämligen in i Danmark, Där
Sven mötte honom, nu övergiven av Gud och förgäves litande till sina
avgudar. Där utkämpades på bägge håll många strider till sjöss – så brukar
nämligen detta folkslag kämpa – och danernas samtliga stridskrafter blev
tillintetgjorda. Kung Erik Segersäll behöll Danmark. Sven fördrevs ur sitt
rike och fick av en nitälskande Gud en lön som var värdig hans gärningar.
Sven den yngre har berättat för mig, att hans morfader hade drabbats av
detta öde enligt Guds rättvisa domslut emedan han hade svikit den Gud som
hade varit hans faders goda beskyddare.
Sven den yngre som nämns i texten är
den danske kungen Sven Estridsson som Adam av Bremen använde som källa.
Adam av Bremens skildring av Sven Tveskägg är mycket negativ och uppenbart
tendensiös. Till exempel kan Adams uppgift att Sven Tveskäggs landsflykt
varade ända tills Erik Segersäll dog 14 år senare inte stämma. Sven Tveskägg
blev dansk kung ca 986 och Erik Segersäll dog i början av 990-talet. Med
detta som grund har vissa forskare helt och hållet avfärdat Adams skildring
av hur Erik Segersäll
fördrev Sven och blev dansk kung. Att även den danske historieskrivaren Saxo
Grammaticus omkring år 1200 skildrade denna händelse, och angav en något mer
realistisk regeringstid på sju år, har då förklarats med
att han använde Adam av Bremen som källa. Men med tanke på hur patriotisk
Saxo i vanliga fall var i sitt verk är det inte troligt att han skulle ha
tagit med Erik Segersälls erövring ifall Adams uppgifter hade varit
ifrågasatta i Danmark. De exemplar av Adam av Bremens verk som cirkulerade i
Danmark hade för övrigt blivit redigerade i danskvänlig riktning. Saxo
Grammaticus använde även de isländska sagorna som källor och det är kanske
på grund av dessa som han meddelar att orsaken till att Erik Segersäll
anföll Danmark var för att hämnas det bistånd Harald Blåtand hade givit till Styrbjörns krigståg.
Det är dock endast Saxo som berättar att Erik besegrade Sven Tveskägg i ett
avgörande slag i Skåne.
I ett senare tillägg i marginalen till det ovan
citerade kapitlet har någon
skrivit följande text i Adams bok:
Erik, svearnas kung, slöt ett fördrag med
polanernas mycket mäktige kung Boleslaw. Denne gav Erik sin dotter eller
syster till äkta. På grund av detta förbund angreps danerna av slaverna och
svearna gemensamt. Boleslaw, som var en mycket from kristen kung, ingick
förbund med Otto III och underkuvade hela slaverlandet, Ryssland samt
pruzzerna. Hos de sistnämnda hade den helige Adalbert lidit martyrdöden, och
Boleslaw flyttade nu hans kvarlevor till Polen.
Om uppgifterna ovan stämmer kan Erik
Segersälls erövring av Danmark inte ha skett före år 992. Det var nämligen
då som Boleslaw blev furste över polanerna (polackerna). Kung blev han för
övrigt först 1025. Det står också att Erik Segersäll gifte sig med en syster
eller dotter till Boleslaw. Detta överensstämmer med Adams uppgift om att
Olof Skötkonung var halvbror till Knut den store, vars mor enligt en annan
källa var en slavisk prinsessa, och detta har legat till grund
för uppfattningen att de isländska sagornas Sigrid Storråda var en påhittad
figur (läs mer om det nedan). Men det påstådda äktenskapet kan även bero
på att Adam av Bremen har missuppfattat de skandinaviska kungarnas
släktskapsförhållanden och att författaren till tillägget fäst tilltro till
detta och då felaktigt tolkat det som en äktenskapsallians mellan Sverige
och Polen. I så fall faller även årtalet 992 bort som en ledtråd till
dateringen av Eriks erövring av Danmark
|
Erik Segersälls tid som kristen
”Erik”, sade han, ”fick herraväldet över två
riken, danernas och svearnas. Även han var hedning och mycket fientligt
inställd till de kristna”. Som sändebud från kejsaren och från biskopen i
Hamburg sägs en viss Poppo ha kommit, en from och vis man som vid den tiden
var vigd för Slesvig. Han krävde kejsarens medbestämmanderätt beträffande de
kristnas skydd. Man berättar att han, för att visa kristendomens makt, och
då de vilda folken enligt sin vana krävde ett tecken, ögonblickligen tagit
ett glödande järn i handen och förblivit oskadd inför allas ögon. Fastän
detta tycktes kunna avlägsna allt tvivel och all villfarelse hos
hedningarna, sägs Guds helige för andra gången ha utfört ett märkligt
underverk i avsikt att utplåna hednatron hos detta folk. Han iklädde sig
nämligen en skjorta som doppats i vax och befallde Herrens namn att den
skulle antändas, medan han stod mitt i folkmassan. Med ögon och händer lyfta
mot himlen uthärdade han så tåligt hettan från det smältande vaxet, att han,
när dräkten helt hade bränts upp och förvandlats till aska, muntert och
glatt förklarade att han inte ens hade märkt någon rök från elden. Tack vare
detta ovanliga under kom då många tusen till tro genom honom, och ännu idag
prisar man Poppos berömda namn bland danernas folk och i deras kyrkor.
Somliga försäkrar att detta hände i Ribe, andra att det var i Hedeby, som
också kallas Slesvig.
Det ovannämnda kapitlet från Adam av
Bremens verk över Hamburgstiftets historia är intressant eftersom det nämner
att den tyskromerske kejsaren krävde medbestämmanderätt över behandlingen av
de kristna. Harald Blåtand hade tidigare varit en tysk vasall och
Hamburgstiftet var i princip kejsarens förlängda arm. Detta är förklaringen
till de skandinaviska kungarnas ovilja mot den tyska missionen och deras
favorisering av engelska missionärer. I övrigt är kapitlet märkligt
då det verkar vara en upprepning av samma episod som ledde till Danmarks
kristnande när Harald Blåtand var kung. Även då omvände en biskop Poppo (då
från Würzburg) hedningarna genom att greppa glödande järn utan att skada
sig. Även Erik Segersäll ska tydligen ha blivit omvänd trots att det inte
uttryckligt nämns i texten ovan, för i ett senare kapitel har Adam skrivit
följande text:
Erik, svenskarnas kung, blev alltså omvänd
till kristendomen i Danmark och döpt där. Av denna anledning fick
predikanter tillfälle att komma över från Danmark till Sverige, där de
”verkade frimodigt i Herrens namn”. Av danernas mycket kloke kung har jag
fått höra att Erik, efter att ha antagit kristendomen, ånyo återfallit i
hedendom. Men att han kämpade med Otto III och besegrades, det har jag hört
av andra. Kungen teg därom.
Den tigande kungen är förstås Sven Estridsson som Adam av Bremen har fått
det mesta av sin kunskap om skandinavisk historia ifrån. Adam av Bremen är
den enda källa som berättar att Erik Segersäll under en kort tid var
kristen. Men även om vi accepterar att Erik lät döpa sig blir man ändå
misstänksam över att Adam möjligen upprepar en episod från Harald Blåtands
tid och inte nämner exakt hur Erik döptes. Harald Blåtand verkar ha varit
den ende hedniske kung som döptes av Hamburgstiftets präster, för Adam av Bremen
anger sannolikt felaktigt att den norske kungen Olav Tryggvason också blev
det. Alla andra kungar inklusive Olav Tryggvason tycks ha blivit döpta av
engelsmän.
Slutligen bör det också nämnas att det inte heller finns några andra
källor som nämner en strid mellan Erik Segersäll och Otto III (tysk kung
983-1002). Men eftersom Adam har fått denna uppgift från en annan person än
Sven Estridsson och att denna händelse förutsätter att Erik Segersäll var
kung av Danmark har vi i praktiken två oberoende källor som bekräftar att
Erik härskade över Danmark.
|
Familjeförhållanden
Att Erik Segersälls son och efterträdare var Olof Skötkonung är alla
källor överens om, men vem som var Olofs moder och därmed Eriks drottning är
däremot en av de mest omdebatterade frågorna i skandinavisk
historieskrivning. De isländska sagorna och Saxo Grammaticus hävdar att den västgötska
stormannadottern Sigrid Storråda var hans drottning. Adam av Bremen anger
dock att Olof Skötkonung var bror till Knut den store, deras gemensamme mor
ska efter Erik Segersälls död ha gift om sig med Sven Tveskägg som vid samma
tid återigen blev dansk kung. Uppgiften från den
samtida historieskrivaren Thietmar av Merseburg att Knut den stores mor var en
polsk prinsessa har, tillsammans med det faktum att Sigrid Storråda dyker upp i källorna
först i slutet av 1100-talet, gjort att många moderna historiker har dragit slutsatsen
att Sigrid var en påhittad figur. Det ovan citerade tillägget i Adam av
Bremens verk som nämner att Eriks drottning var en syster eller dotter till
den polske kungen Boleslaw bara förstärker den slutsatsen. Alltför många
indicier talar dock för att Sigrid var verklig och att det är de tyska
historieskrivarna som har förväxlat de skandinaviska kungarnas
släktskapsförhållanden. Upphovet till detta missförstånd är förmodligen det
faktum att Adam av Bremens främste källa, den
danske kungen Sven Estridsson, hade en mor som var halvsyster på fädernet till Knut den store
och på mödernet till Olof Skötkonung. Det är fullt begripligt att Adam
utifrån kunskapen att kungarna hade en gemensam syster drog den
felaktiga slutsatsen att Knut och Olof var bröder. Tillägget till Adam av Bremens bok kan
sedan ha gjorts av en
författare som i likhet med moderna historiker fäste tilltro till Adams
uppgifter och då byggde vidare på hans missförstånd.
Ifall äktenskapet med Sigrid Storråda var historiskt så
slutade det iallafall inte lyckligt. Odd Munks saga om Olav Tryggvason som
skrevs ned på 1190-talet är den äldsta källan som nämner Sigrid Storråda och
enligt denna skiljde Erik Segersäll sig från henne eftersom han inte stod ut
med hennes högmod. En alternativ förklaring går ut på att Sigrid ville
skilja sig eftersom hon annars skulle ha tvingats följa med sin make i
graven när denne dog. Den sistnämnda förklaringen är knappast trolig även
om det förekom att trälinnor offrades när en hövding begravdes under hednisk
tid. I vilket fall som helst skulle Sigrid ha fått Västergötland som underhållslän
efter skilsmässan. Detta kan även ses som ett tecken på att Västergötland ingick i
Sveariket redan under Erik Segersälls regeringstid.
Utöver Olof Skötkonung
ska Erik och Sigrid också ha haft sonen Emunde som senare styrde Västergötland tillsammans
med sin mor. Berättelsen om deras dotter som mot Eriks vilja gifte sig med
hövdingen Åke tas upp nedan. Sannolikt hade Erik Segersäll också en dotter
vid namn Holmfrid som gifte sig med Svein Håkonsson. Denne man styrde delar av Norge 1000-1015 som
Olof Skötkonungs jarl. Snorre Sturlasson uppger dock att Holmfrid var Olof Skötkonungs
dotter. Efter skilsmässan med Sigrid gifte Erik Segersäll om
sig med Håkon jarls dotter Aud (Håkon styrde Norge 970-995).
|
Konflikten med Åke
Enligt Ingvar Vittfarnes saga ska Erik Segersäll ha haft en dotter med
Sigrid Storråda som en av hans hövdingar vid namn Åke hade bett om att få
gifta sig med. Dotterns namn var okänt för sagoskrivaren. Erik Segersäll nekade emellertid till Åkes frieri och gifte
istället bort dottern med en av hans lydkungar i Ryssland. Åke svarade då med att
bege sig till Ryssland och slå ihjäl lydkungen samt föra med sig Eriks
dotter hem som sin hustru. Åke avskräckte sedan Erik Segersäll från att ingripa
genom att sluta allianser med andra hövdingar i Sveariket. Därefter fick paret
en son vid namn Emund. Konflikten pyrde dock under ytan och inför Erik
Segersälls bröllop med Aud förebråddes kungen av sin blivande svärfar Håkon jarl
för att inte ha bestraffat Åkes tilltag. Möjligen ska Håkon även ha lovat
bistånd till Erik ifall han beslöt sig att genomföra en
sådan aktion. Åke blev inbjuden till Erik och Auds bröllop samt utverkade löften för sin
säkerhet ifall han deltog. Men efter bröllopet höggs Åke och hans då
berusade män ned av kungens och kanske också jarlens män. Även de hövdingar som hade
allierat sig med Åke drabbades av detta öde. Åkes egendom konfiskerades av
Erik Segersäll vars barnbarn Emund på så sätt blev arvlös. Trots det
behandlades Emund väl av sin morfar och han blev sedan en framgångsrik
viking och far till den omtalade Ingvar Vittfarne som skulle dö i Särkland
(sannolikt Georgien) när denne
ledde Sveriges mest berömda vikingatåg.
|
Erik Segersälls död
I Harald Gråfälls saga som ingår i Heimskringla och är skriven av Snorre
Sturlasson finns följande mening: "Erik dog av
sjukdom i Uppsala tio vintrar efter Styrbjörns fall". Enligt myten,
som nämnts ovan, skulle Erik ha lovat sitt liv till Oden om tio år ifall
han segrade mot Styrbjörn. Mer information än
så om hur han dog finns det inte i någon källa. Men eftersom hans son och
efterträdare Olof Skötkonung präglade Sveriges första mynt i mitten av
990-talet har man uppskattat att Erik Segersäll bör ha dött någon gång under
första halvan av detta decennium. Den Anglosaxiska krönikan nämner också att
Sven Tveskägg genomförde ett vikingatåg mot England hösten 994 tillsammans
med en kung Olaf. Enligt Adam av Bremen skulle Sven Tveskägg och Olof
Skötkonung ha stridit om den danska tronen efter Erik Segersälls död men
slutit fred och blivit bundsförvanter när Sven gifte sig med Olafs mor (tillika
Eriks änka). Det är därför troligt att den Anglosaxiska krönikans Olaf är
identisk med Olof Skötkonung. Det borde i så fall innebära att Erik
Segersäll hade dött en tid innan vikingatåget, troligen inte senare än år
993. Läs även om
Olof Skötkonung. |
Anmärkningar
Citaten från Adam
av Bremen är hämtade från Emanuel Svenbergs översättning från 1984 med
den lilla justeringen att den nyskapade termen "sveoner" har ersatts med "svear".
Det latinska ordet "Sueones" översätts vanligen till "svear" och jag
anser att flera olika översättningsvarianter av samma ord ställer till med
onödig förvirring. Blockcitaten
utgör i tur och ordning kapitel 30, skoliet till kapitel 35, kapitel 35 och
kapitel 38 i Adams andra bok. Dessa texter är all information som finns om Erik Segersäll i
Adam av Bremens verk.
I den
senaste översättningen av Snorre Sturlassons Heimskringla har Karl G.
Johansson skrivit att Björn Eriksson var kung i Svitjod i tjugofem vintrar.
Men i översättningen från 1919 av Emil Olson står det femtio år och samma
uppgift återfinns i norska och engelska översättningar. I den isländska
versionen står det "fimm tigu vetra", vilket jag tolkar som "femtio
vintrar". Eftersom Karl G. Johansson inte förklarar sin alternativa tolkning
i en fotnot kan jag inte dra någon annan slutsats än att han har gjort sig
skyldig till en felöversättning i kapitel 28 i Harald Hårfagers saga. |
|