Ärkebiskop Osmund
Det ovannämnda citatet från Adam av Bremen om Emunds
trontillträde och inställning till kristendomen följdes av nedanstående
text. Den berättar om hur Emund uppenbarligen försökte bryta
sig loss från Hamburgkyrkan genom att göra Sverige till ett eget ärkestift.
Han hade hos
sig en viss biskop vid namn Osmund, som inte lydde under något kyrkligt
överhuvud och vars uppfostran en gång av Sigfrid, nordmännens biskop, hade
uppdragits åt skolan i Bremen. Men glömsk av dessa välgärningar begav han
sig senare till Rom för att bli biskopsvigd, och när han avvisats därifrån,
reste han runt som en vagabond till den ena platsen efter den andra och
lyckades till sist bli vigd av en polansk ärkebiskop. Därpå till Sverige och
påstod sig av påven ha blivit vigd till ärkebiskop för detta land. Men när
vår ärkebiskop skickade sina sändebud till kung Gamle, påträffade de där den
nämnde omkringresande Osmund, som på ärkebiskopligt vis lät bära ett kors
framför sig. De fick också höra, att han förförde de ännu nyomvända vilda
folken genom oriktig undervisning i vår tro. Skrämd som han var av
sändebudens närvaro, förmådde han genom sedvanlig list folket och kungen att
avvisa dem, föregivande att de inte hade påvlig bekräftelse på sitt uppdrag.
Dessa gick bort ur rådsförsamlingens åsyn, glada över att de befunnits
värdiga att lida smälek för Jesu namns skull. Sändebuden var för övrigt
prästbröder från kyrkan i Bremen under ledning av Adalvard den äldre, som en
gång var dekan i vårt kloster men som vid denna tid var biskopsvigd för
svearnas folk.
Vad Adams text beskriver är tydligen ett försök
från Hamburgkyrkan att vid sidan av det gamla biskopssätet i Skara etablera ett
nytt biskopssäte i Mälardalen, sannolikt
Sigtuna. Men där fanns redan en konkurrerande biskop vid namn Osmund som med
stöd från kungen avvisade Hamburgkyrkans tilltänkte biskop. Adam av
Bremens beskrivning av Osmund är uppenbart tendensiös och beror på hans
strävan att glorifiera Hamburgkyrkan och försvara dess rättigheter i
Skandinavien. Det faktum att Osmund slutade sina dagar i ett engelskt
kloster och hans koppling till missionsbiskopen Sigfrid som sannolikt var en engelsman har lett till antagandet att
även Osmund var engelsman. Den polanske (= polske) ärkebiskop som nämns hade
sitt säte i Gnesen (Gniezno). Att skandinaviska kungar motarbetade
Hamburgkyrkan genom att anlita biskopar som hade blivit vigda på annat håll
finns det flera exempel på. Osmund hade tydligen blivit vigd i Polen och i
ett påvligt brev från 1060-talet tillrättavisades Norges kung Harald
Hårdråde för att han i sin tjänst hade tagit biskopar som vigts i England
och Frankrike och inte av Hamburg-Bremens ärkebiskop som hade påvens uppdrag
att bedriva mission i Skandinavien. Under Emunds regeringstid hade dessutom Danmarks
kung Sven Estridsson försökt bryta loss sitt rike från Hamburgstiftet och
uppenbarligen försökte Emund göra samma sak med hjälp av Osmund. De
skandinaviska kungarnas
motvilja mot Hamburgstiftet berodde på att de tyskromerska
kejsarna använde den tyska kyrkan till att utöva inflytande på
grannländerna.
Nu är det dock inte säkert att Osmund faktiskt kallade
sig för ärkebiskop utan även detta kan ha varit en del av Adams
smutskastning. Kopplingen till Polens ärkebiskop och avvisandet av
Hamburgkyrkans sändebud med motiveringen att de saknade fullmakter från
påven är dock tydliga tecken på att Emund försökte bryta loss Sverige från
Hamburgstiftet. Även Adams uppgift att Osmund "förförde de ännu nyomvända
vilda folken genom oriktig undervisning i vår tro" bör betraktas som ren
smutskastning. Fast det har framförts en tolkning som går ut på att denna
mening skulle kunna tyda på att Osmund var anhängare till den grekisk-ortodoxa
riktningen. Denna tolkning är dock helt ogrundad och ifall så var fallet
borde Adam ha nämnt att han predikade den grekiska religionen och därmed
gjort det helt osannolikt att Osmund hade påvligt stöd. Hur som helst
lämnade han uppenbarligen Sverige efter Emund den gamles död och vistades en
tid hos den engelske kungen Edward Bekännaren innan han (före 1066) inträdde
i Eli kloster där han som en gammal man dog ca 1070.
Genom att Adam nämnde att Adalvard den äldre var vigd till biskop
vid denna tid går det att datera händelserna i citatet. Adalvard var
nämligen dekan så sent som den 21 april 1060, vilket innebär att episoden
måste ha skett senare och att Emund fortfarande var vid liv då. För övrigt
benämns Emund i citatet som "kung Gamle", vilket är det enda belägget
som finns på att
han skulle ha kallats för "den gamle".
Guds
straff
Adam av Bremen nöjde sig inte med att smutskasta Osmund
utan berättar även i följande kapitel hur Emund i enlighet med Adams
teologiska världsuppfattning drabbades av guds straff för att ha avvisat den
rättmätige biskopen:
Under tiden nådde Guds hämnande hand
svearna, som hade avvisat sin biskop. Först sändes en son till kungen vid
namn Anund åstad för att utvidga riket, och när han kom fram till
kvinnolandet, som jag tror är amasonernas land, omkom både han och hans
trupper av det gift, som dessa blandade i källvattnet. Vidare träffade
svearna, jämte andra olyckor av en sådan torka och missväxt, att de
skickade sändebud till ärkebiskopen för att be att få tillbaka sin biskop,
varvid de lovade bot och bättring samt folkets omvändelse. Över detta gladde
sig ärkebiskopen och gav hjorden på dess begäran dess villige herde. När
denne sedan kom till svearnas land, blev han mottagen med en så stor
glädje av alla, att han vann hela värmlänningarnas folkstam för Kristus och
även sägs ha utfört underverk bland folket. Vid samma tid dog svearnas
kung Emund.
Återigen är Adams text uppenbart tendensiös. Det
misslyckade krigståg som nämns först är förmodligen en förväxling med
Ingvar Vittfarnes berömda vikingatåg som ägde rum 1040-41 (dvs. innan Emund
blev kung), mer om detta längre ned. Att stora delar av Europa drabbades av
torka och missväxt vid den här tiden är belagt i källorna och det var
knappast, som Adam försöker ge intryck av, ett straff som gud riktade mot
svearna. Även beskrivningen av hur de ångerfulla svearna bad om att
Hamburgkyrkans biskop skulle återvända låter suspekt. Att han omvände
värmlänningarna låter dessutom som en kliché. Varenda tysk biskop som
anlände till Skandinavien lyckades enligt Adam omvända något landskap till
kristendomen, men konfronterade med uppgifter från andra källor eller andra
påståenden i Adams text framstår många av dessa prestationer som högst
tvivelaktiga. Adam nämner inte heller vad som hände med Osmund och det
verkar som om Adam försöker ge intrycket att biskop Adalvard (den yngre) kom till
Sverige medan Emund fortfarande levde. Det som troligen hände var nog inte
att svearna straffades av gud och ångrade sitt brott, utan helt enkelt att
Emund gick ur tiden och att hans efterträdare Stenkil var betydligt mer
positivt inställd till Hamburgkyrkan, vilket även framgår av ett tidigare
avsnitt av Adams bok.
|